Zicht op mijn financiën #verdubbelen

In de jaren dat ik te weinig verdiende en ik het niet belangrijk vond wist ik waar ik ongeveer stond financieel. Ik wist niet precies wat er op de bank stond of hoeveel ik per maand verdiende. Maar ik wist het wel zo ongeveer.

In die tijd had ik wel doelen gesteld over hoeveel ik wilde verdienen met hele optimistische aantallen voor klanten. Of ik aan het einde van het jaar mijn doel ging realiseren wist ik ook pas aan het einde van het jaar. Dit gaf mij dus geen ruimte om nog extra stappen te zetten om mijn doel te realiseren. We hadden ons toch weer een jaar gered en ik deed wat ik leuk vind.

Nu kijk ik iedere dag naar mijn bankstand en naar de omzet voor deze maand. Ik weet mijn doel niet alleen voor het jaar maar ook per kwartaal en per maand. Ik kan dus nu iedere maand extra acties ondernemen als ik zie dat ik achterloop op mijn doelstelling.

Het is zelfs onderdeel van mijn to-do lijstje voor iedere dag. Ik heb hier een gewoonte van gemaakt. Iedere ochtend kijk ik naar de bankstand en mijn omzet voor de maand in de administratie en schrijf dit op. Zo houd ik zicht op vooruitgang of stilstand.

Het maken van facturen is nu dus ook een gewoonte. Verstuur ik de factuur niet dan loopt de omzet van de maand niet op en komt er geen geld bij op de bank. Klinkt nu heel logisch, maar was het toen niet.

Een buffer voor meer rust

Soms zijn er omstandigheden waardoor de inkomsten in je bedrijf even stagneren. Je wordt ziek. Iemand in je gezin of familie vraagt om veel aandacht en tijd. Je werkt aan een nieuw product. Je kiest een nieuwe richting met je bedrijf.

Er kunnen veel redenen zijn waarom de inkomsten op dit moment veel lager zijn dan normaal. Op dat soort momenten moet je natuurlijk ook leven en de vaste lasten privé en in je bedrijf betalen.

Een financiële buffer waardoor je dit soort periodes kunt opvangen geeft je veel rust. Het geeft je de ruimte om te doen wat je moet doen zonder dat je telkens hoeft na te denken over hoe je alles kunt betalen.

Schrijf op wat je minimaal per maand nodig hebt om alle lasten van je gezin en je bedrijf te betalen.

Een buffer om één jaar alle lasten te betalen en te leven zonder zorgen geeft veel rust. Begin eerst met een buffer van ten minste 3 maanden. Bouw dit daarna uit tot een financiële buffer voor 6 maanden en uiteindelijk naar een buffer voor 12 maanden.

Reken uit wat je minimaal iedere maand nodig hebt:

Vaste lasten van je bedrijf € ______ per maand
Minimaal nodig om te leven met je gezin € ______  per maand

Tel deze bij elkaar op:
Je hebt dus per maand minimaal nodig € ______

Buffer voor een kwartaal zonder inkomen =   3 x maandbedrag € ______
Buffer voor een half jaar zonder inkomen =   6 x maandbedrag € ______
Buffer voor een heel jaar zonder inkomen = 12 x maandbedrag € ______

Voordat je andere grote uitgaven gaat doen voor je bedrijf leg je eerst bovenstaande buffer aan in fases. Dit doe je op een spaarrekening in je bedrijf.

Deze buffer geeft jou en je partner rust als het even tegen zit. Gaat het weer beter met de inkomsten, dan vul je de buffer als eerste weer aan.

Maak iedere maand het minimale bedrag dat je privé nodig hebt automatisch over naar je privé-rekening. Dit geeft je partner ook rust in het gezin. Hij/zij weet iedere maand waar hij/zij financieel op kan rekenen.

Verdubbel de omzet van je coachingsbedrijf in één jaar

verdubbelboek-2015-cover-200x281Met ingang van 1 april plaats ik iedere dag een artikel. Iedere dag. Ik neem je mee in een kijkje achter de schermen voor het Verdubbelboek. De aanloop naar het webinar op 21 april en de Masterclass Verdubbelen op 30 april 2015. Zet ze vast in je agenda.
Zie alle artikelen in deze serie via Verdubbelen.

Webinar Verdubbel je coachingsbedrijf in één jaar

webinar in 10 stappen verdubbelen van je coachingsbedrijf
Het webinar waarin ik je de 10 stappen laat zien waarmee ik vorig jaar de omzet van mijn bedrijf verdubbelde.
Logische en concrete stappen.

Kijk mee en gebruik de 10 stappen voor jouw coachingsbedrijf.
http://ernohannink.nl/10-stappen-verdubbelen/

Een gratis webinar met ruimte voor jouw vragen. Meld je nu aan en kijk 21 april om 11.00u met mij mee.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

office centre failliet
Ondernemen
Wat gaat er gebeuren met Office Centre?

Op 17 januari 2021 heb ik hier een artikel geplaatst over het feit dat Office Centre 7 vestigingen ging sluiten. Toen al gaf de directie aan veel last te hebben van de lockdown als onderdeel van de Corona maatregelen. Maar Office Centre bleef toen voor veel ondernemers redelijk goed bereikbaar …

Shares