Prijs op site vermelden of niet

Photo by Daria Shevtsova from Pexels
Ondernemen

Is de content die jij aanbiedt ook relevant? Ervaren de bezoekers de geboden informatie als nuttig? Bied je bijvoorbeeld educatieve content? Of deel je praktische / technische / inhoudelijke kennis? Heb je op basis van veel gestelde vragen van jouw klanten content gemaakt die bij deze vragen aansluiten? Dan komen er dus bezoekers naar jouw website. Mogelijk zitten daar een aantal potentiële klanten tussen die interesse hebben in jouw aanbod. Zij verkennen jouw website (wat is het aanbod, lossen ze mijn probleem op, wie is deze persoon of bedrijf) en dan komt de grote vraag naar voren: wat gaat mij dit kosten? Wat moet ik investeren om dit aanbod te kopen of in te huren? En vaak kan een bezoeker dit alleen achterhalen door te bellen, te e-mailen of door een formulier in te vullen.

Waarom geen openheid van zaken als het gaat om het inhuren van jouw diensten of het kopen van jouw producten? Het bieden van transparante en controleerbare content wekt vertrouwen bij de lezer. Tevens voorkom je het ontvangen van aanvragen van potentiele klanten die eigenlijk geen toereikend budget hebben. Maar de meeste ondernemers kiezen voor het verborgen houden van tarieven en prijzen.

Redenen voor niet tonen tarieven

Wat zijn de argumenten om geen prijzen en tarieven op de website te tonen?

  1. Wanneer de prijzen openbaar zichtbaar zijn dan de concurrentie dit ook zien en hier op anticiperen (bijvoorbeeld hun eigen prijzen iets lager inzetten).
  2. Vaak gaat het om maatwerk of gedeeltelijk maatwerk. Zodoende is iedere opdracht, project of eindresultaat uniek en origineel. Het vermelden van een standaardtarief (zoals uurprijzen) kan dan verkeerd worden berekend.
  3. Jouw dienstverlening of jouw producten zitten in het hogere segment, hebben een hoge kwaliteit. De prijzen / tarieven liggen dus in de meeste gevallen een stuk hoger vergeleken met enkele concurrenten.
  4. De prijzen zijn variabel en afhankelijk van vele factoren zoals drukte, type klant, ontwikkelingen in de markt, inkoopkosten materialen / arbeid. Een bedrijf wil niet vast zitten aan de op de website genoemde prijzen.

Het zijn allemaal goede redenen om geen prijspagina te maken op de website. Maar wegen deze nadelen zwaarder dan de voordelen? En wordt bij deze afweging ook gekeken naar de wensen van de prospects?

1. Openbare prijzen en de concurrentie

Je wilt de concurrentie geen inzicht geven in jouw tariefstelling / jouw prijzen. Weet je zeker dat de concurrentie echt geen enkel idee heeft van jouw prijzen? En welk gigantisch voordeel heeft een concurrent wanneer ze de prijs op jouw website zien staan? Is de overweging van klanten om met jou te werken voor meer dan 50% afhankelijk van de prijsstelling? Hoeveel potentiële klanten loop je mis door niets te vermelden over prijzen op jouw website?

2. Voor maatwerk zijn vooraf geen prijzen bekend

Bij maatwerk is geen sprake van vaste prijzen en dat begrijpen jouw potentiele klanten natuurlijk ook. Het bouwen van een website is in de meeste gevallen echt maatwerk (grafisch design, aantal pagina’s, welk CMS, speciale functies, aantal formulieren, etc.). Wel kun je een bezoeker op de website een goede indicatie geven van het totale kostenplaatje. Wat zijn de factoren die de eindprijs bepalen? Kun je voorbeelden geven van projecten met daarbij een prijsrange van de totale projectkosten? Jouw potentiële klanten zullen op basis van deze indicatie een goed beeld krijgen van de investering die ze eventueel moeten doen. Daarbij zal de waardering voor deze openheid / transparantie groot zijn. Daarbij voorkom je dat je offerten moet maken voor afnemers die een hele lage investering in gedachten hebben.

3. Hoog segment / hoge kwaliteit

Eigenlijk doe je er in dit geval juist verstandig aan om duidelijk te zijn over jouw prijzen. Hoe maak je anders duidelijk dat een potentiële afnemer rekening moet houden dat jullie in het hogere segment opereren en dus ‘hoge’ tarieven hanteren? Daarbij zijn de bezoekers van jouw website mogelijk juist op zoek naar een betere kwaliteit en houden ze al rekening met duurdere prijzen. Het is geen goede reden om helemaal niets te vermelden over de tarieven die jouw bedrijf hanteert.

4. De prijzen zijn zeer variabel

Dit sluit een beetje aan bij het argument dat het gaat om maatwerk. Wanneer je niet werkt met vaste prijzen dan kun je wel indicatief iets melden over de mogelijke kosten. Geef de bezoekers de mogelijkheid om een globale inschatting te kunnen maken van de investering die ze moeten doen. Wil de potentiele klant de exacte prijs weten dan is een gesprek of offerteaanvraag noodzakelijk. Maar er is in ieder geval wel transparantie over de prijs en dat zal worden gewaardeerd. Daarbij werken de meeste websites tegenwoordig met een CMS (Content Management Systeem) en zodoende is het heel eenvoudig om de informatie op de website binnen 5 minuten aan te passen. Heb je periodiek nieuwe prijzen dan kun je die vaak heel eenvoudig op de website bijwerken.

 

Tijden zijn veranderd en ondernemers wensen transparantie en duidelijkheid. Geheimzinnig doen over jouw prijzen dat gaat je op de langere termijn alleen maar tegen werken.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Strato sitebuilder of Wordpress
Webdesign
STRATO Sitebuilder of WordPress?

Een begrijpelijke vraag die veel ondernemers hebben die een nieuwe site willen maken (of laten maken): kies ik voor STRATO sitebuilder of voor een eigen WordPress website? Het is geen eenvoudige afweging en ook afhankelijk van jouw specifieke situatie. Laten we voorop stellen dat geen van de hiervoor genoemde mogelijkheden …

bordspellen voor ondernemers
Ondernemen
Beste bordspellen voor ondernemers

Met de huidige avondklok en lockdown is het spelen van gezellige bordspellen een aanrader. Het is leuk om te doen, schept of versterkt de band onderling en je leert er vaak ook nog iets van. Daarnaast is het spelen van een spelletje een goede afleiding als je stress ervaart van …

office centre gesloten vestigingen
Ondernemen
2
Office Centre sluit 7 vestigingen

Klanten van getroffen Office Centre vestigingen hebben een email ontvangen van directie en medewerkers. De email opent met de tekst: “Graag willen we je informeren over een belangrijk besluit met betrekking tot jouw Office Centre vestiging“. In de email geeft de organisatie aan dat ook Office Centre is getroffen door …

0Shares
0