In 5 minuten de juiste domeinnaam

Hoe vinden mensen jou op het internet? Ze zoeken op hun probleem in de zoekmachine of ze kennen jou al en typen jouw naam in.

Eén van de belangrijke dingen die effect hebben op jouw vindbaarheid is de URL. Jouw domeinnaam speelt een rol of je gevonden wordt of niet. Jouw domeinnaam speelt zelfs een rol of de zoeker jouw site bezoekt of niet.

In 5 minuten de juiste domeinnaam

In de ‘In 5 minuten’ serie kijken we nu naar het opbouwen van jouw Power Platform, de combinatie van een site en blog. De plek waar jouw marketing informatie staat en waar je snel en eenvoudig artikelen kunt publiceren.

In 5 minuten de juiste domeinnaam

Welke domeinnaam kies je? Je eigen naam, bedrijfsnaam of een steekwoord.

1. Soort domeinnaam

Bedrijfsnaam – logisch dat je deze domeinnaam vastlegt. Een domeinnaam met jouw bedrijfsnaam moet je zeker vastleggen. Bestaat de .nl of .com versie al met jouw bedrijfsnaam? Kijk dan naar andere extensies zoals de .info / .nu / .net / etc. Je kunt ook kijken of bijvoorbeeld er een extensie is met de laatste 2 letters van jouw bedrijfsnaam (bijvoorbeeld .it als jouw bedrijf Geit heet… ge.it).

Eigen naam – wanneer veel mensen jou vooral kennen bij je eigen persoonlijke naam dan is het handig dat mensen je ook vinden met die naam op het web. Dit kun je doen door een pagina in je site met je eigen naam te publiceren: bedrijfsnaam.nl/voor-achternaam/ maar je kunt ook de domeinnaam voorachternaam.nl vastleggen.

Zoekwoord – is jouw bedrijfsnaam of eigen naam nog niet zo bekend dan is het slim om een steekwoord te gebruiken als domeinnaam. Een steekwoord dat veel gebruikt wordt in de zoekmachine door de mensen die jij als klant wil. Hierdoor wordt je beter gevonden. Mensen zien direct dat ze hier goed zitten, terwijl een eigennaam of bedrijfsnaam vaak niets zeggen over welk probleem jij oplost.

Een sterke domeinnaam:

  • is niet te lang;
  • is gemakkelijk te onthouden;
  • heeft niet meer dan 1 koppelteken (streepje), liefst geen;
  • is goed uit te spreken;
  • wordt niet verkeerd geïnterpreteerd;
  • eenvoudig te spellen.

Niet verkeerd interpreteren kan lastig zijn omdat je zelf blind bent voor dit soort zaken. Vraag een paar mensen om de domeinnaam uit te spreken terwijl jij ze een kaartje geeft met daarop je gewenste domeinnaam. Spreekt iedereen het op dezelfde manier uit? Dan zit je goed.

2. De extensie

De extensie is het gedeelte achter de naam, .nl of .com bijvoorbeeld. Welke extensie leg je vast voor jouw domeinnaam? Of juist zo veel mogelijk zodat niemand ze kan overnemen? Focus, ook hier weer. Leg niet te veel extensies vast als je er toch niets mee gaat doen. Er komen telkens nieuwe extensies bij.

In welk landen zit jouw klant?
Nederland .nl, Belgie .be Verenigd Koninkrijk .co.uk, Duitsland .de Frankrijk .fr
In meerdere landen? Denk dan algemeen zoals .com, .org, .net of .info

Ligt de focus van jouw bedrijf op Nederland registreer dan zeker een .nl domeinnaam. De Nederlandse klant denkt als snel jouw bedrijfsnaam + .nl.

3. Check of je domeinnaam nog vrij is

Zoek nooit naar een potentiële domeinnaam via de zoekmachine. Het kan maar zo zijn dat iemand deze domeinnaam daarna vastlegd.

Check je gewenst domeinnaam op de site van TransIP bijvoorbeeld.

Een domeinnaam kost niet meer dan € 5 – 10 per jaar. De commerciële extensies zijn duurder. (.xxx, .career, .money etc.)

Een contract voor een domeinnaam is standaard 1 jaar en het is slim om deze automatisch te verlengen. Zodat je de domeinnaam niet kwijt raakt omdat je vergeten bent deze te verlengen.
Bestel jouw domeinnaam

Staat er voor de domeinnaam ‘Verhuizen’ (1) dan betekent dit dat deze domeinnaam met die extensie al is vastgelegd. Staat er voor de domeinnaam ‘Kies’ (2) dan kun je deze direct bestellen.

Via ‘Whois’ (3) kun je achterhalen wie de domeinnaam geregistreerd heeft. De actieprijs (4) is alleen geldig voor het eerste jaar, de jaren daarna betaal je meer. Kijk ook naar de prijs na het eerste jaar.

4. Leg je domeinnaam vast

Registreer je eigen naam en je bedrijfsnaam wanneer deze nog vrij zijn.
Kies zeker voor de .nl als je in Nederland gevestigd bent.
Registreer ook de .com versie als je maar enigszins overweegt om ooit internationaal te gaan.

Zelf heb ik naast ernohannink.nl en .com ook ernohannink.tv geregistreerd, die verwijst naar mijn Youtube kanaal.

Leg nu je domeinnaam vast via TransIP.

Is de domeinnaam voor jouw naam of bedrijfsnaam bezet?

Verzin een andere domeinnaam, dit is meestal eenvoudiger en zeker sneller dan de domeinnaam overnemen van de huidige eigenaar.

Kies een andere extensie – zie de mogelijke extensies op dit moment https://www.transip.nl/domeinnaam/nieuwe-extensies/ – je ziet dat de commerciele extensies duurder zijn per jaar.

Andere tips voor een goede domeinnaam

Een domeinnaam kost niet veel en het is eenvoudige een nieuwe domeinnaam vast te leggen. Naast je bedrijfsnaam is het slim om andere unieke domeinnamen vast te leggen. Een aantal tips

Productnaam

Je weet dat ik gek ben op productizen, dus een dienst omzetten in een product. Vandaar ook de productnaam gebruiken voor een domeinnaam.

Hiermee kun je mensen snel naar je product sturen in een gesprek of in een e-mail. Dan hoeven ze in jouw site niet eerst te zoeken naar het product.

De productnaam kunnen ze vaak ook eenvoudig onthouden en doorgeven aan een ander waardoor ook zij weer direct bij je product uitkomen. Dit hoeft geen aparte website te zijn maar kan een verkooppagina zijn in je huidige site.

Zoals bijvoorbeeld hyperspecialisatie.nl

Probleem van de klant

Wat doe jij voor je klant. Welk probleem los je op?

Noem het probleem en de oplossing: hoofdpijnweg.nl stressoplossen.nl huwelijkredden.nl ambtenaarautonoom.nl Al vind ik de laatste al wat lang met veel aaa’s waardoor ze minder goed leesbaar is.

Jouw bedrijfsnaam met wat het probleem

Een combinatie van een merknaam en de dienst die je aanbiedt is natuurlijk een sterke middenweg. Bijvoorbeeld Merxadvocaten.nl of Japoschilders.nl

Geen koppelteken (streepje)

Je hebt een mooie domeinnaam bedacht maar nu bestaat deze al. Dan kun je natuurlijk kiezen voor dezelfde naam met een koppelteken. Niet doen!

Want wat gebeurt als een potentiële klant de domeinnaam invult en het koppelteken vergeet? Precies ze komen op de andere site (een concurrent) uit. Weg klant.

Coach in je domeinnaam

Ga je uit van het probleem van de klant of wat jij doet? Door het woord coach toe te voegen en de methode te noemen die jij gebruikt lijk je de perfecte domeinnaam te hebben.

Je noemt de methode en laat zien dat je coach bent. Iedereen weet nu wat jij doet. Dat klopt, maar in de meeste gevallen zoeken mensen er niet op. Een paar uitzonderingen daargelaten, zoals EFT.

De meeste mensen hebben een probleem en denken niet aan een coach als oplossing. Ze denken al helemaal niet aan de methode als de oplossing.

Achterhaal het probleem van jouw doelklant en kijk met de tiensecondenboodschap hoe je snel de aandacht krijgt. Hier vind je ook de aanwijzingen voor de domeinnaam. Het Handboek Hyperspecialisatie helpt je hierbij.

Domeinnaam met/zonder cijfers

Een domeinnaam met cijfers kan voor verwarring zorgen. Zeker als de cijfers Engels woorden voorstellen, zoals ‘to’ (2) of ‘for’ (4).

Spellen van everything4you.com is verwarrend en lastig te onthouden: ‘everything’ ‘vier’ ‘you’.com.

Terwijl 24kitchen.com juist wel logisch is.

Kijk ook uit met de cijfers 1 en 0, ze lijken erg op de ‘l’ en ‘0’. Dit zorgt voor verwarring als ze de domeinnaam lezen.

Naam van anderen

Voorkom het gebruik van namen van andere personen, bedrijven en merknamen in jouw domeinnaam. Ook al voer je dat product of methode als enige in Nederland. In 9 van de 10 gevallen staat de maker dat niet toe.

Ook voor jou is het niet handig. Het kan zijn dat jij nu de enige leverancier bent in Nederland. Dus bouw je een site op en links naar een domeinnaam met deze merknaam.

Dan besluit de producent wat te veranderen en jij bent niet meer de enige in Nederland. Je moet dan waarschijnlijk stoppen met het gebruik van de merknaam in jouw domeinnaam. En jij kunt weer van voor af aan beginnen met een nieuwe domeinnaam.

Synoniemen

Heb je een domeinnaam gevonden en is deze al in gebruik? Zoek naar synoniemen. Gebruik een woordenboek of synoniemenlijst synoniemen.net en zoek naar woorden die vergelijkbaar zijn met de domeinnaam die al bezet is.

Andere taal

Zijn de synoniemen niet mooi genoeg? Zoek dan in buitenlandse woordenboeken naar jouw gewenste domeinnaam. Mogelijk klinkt de domeinnaam goed in het Frans, Italiaans of Engels.

Een Engelse domeinnaam met een .nl extensie is minder logisch, gebruik dan bijvoorbeeld .com. Registreer dan ook de .nl en laat deze doorverwijzen naar je site.

 

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Webhosting
Ook in 2024 weer nieuwe prijsverhogingen hosting

Diverse hostingbedrijven hebben voor 2024 aangekondigd de prijzen wederom te gaan verhogen. De laatste tijd gaan de prijzen rap omhoog. Vorig jaar schreef ik bijvoorbeeld al over de prijsverhoging voor resellers bij Neostrada. En een artikel over de prijsverhogingen van hostingdiensten bij Vimexx. En helaas starten we in dit nieuwe …

webhostnow failliet
Webhosting
Webhostnow failliet – klanten gaan naar Carefree Hosting

  Op 16 april heeft Pepperfield B.V. (het moederbedrijf van Webhostnow) faillissement aangevraagd. Met andere woorden, einde voor het hostingbedrijf Webhostnow. Vanaf 8 mei heeft Carefree Hosting de diensten overgenomen voor alle klanten van Webhostnow en dus zijn deze  personen en bedrijven sindsdien klant van Carefree Hosting. Waarom Webhostnow failliet …

resellerhosting prijzen omhoog
Webhosting
Resellers bij Neostrada gaan bijna 50% meer betalen

De prijsverhogingen vliegen ons nu echt om de oren. Online ondernemen wordt steeds duurder en de inkomsten staan onder druk. Neostrada heeft interessante hostingpakketten voor resellers (of ondernemers die gewoon meerdere websites zelf beheren). Maar vanaf 1 april 2023 gaan ook bij Neostrada de prijzen omhoog. En niet een klein …

Shares