Hosting invloed op vindbaarheid website

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website goed vindbaar is bij Google dan kan dit aardig wat bezoekers opleveren. Je kunt betalen om goed vindbaar te zijn (zoals Google Adwords) en je kunt organisch goed vindbaar worden en dat doe je via SEO (Search Engine Optimization). Er komt veel kijken bij het optimaliseren voor zoekmachines waaronder het op de juiste manier schrijven van de teksten, de juiste structuur en inrichting van jouw website toepassen, zorgen dat andere websites naar jouw site verwijzen, gestructureerde Gegevens / Structured Data, etc. Maar ook de hosting van jouw website kan jouw vindbaarheid op een positieve of negatieve wijze beïnvloeden. In dit artikel beschrijven wij welke invloed webhosting heeft op de vindbaarheid van jouw website en de positie tussen de resultaten.

Kwaliteit van de hosting

Wanneer jouw site gehost wordt door een hele slechte hostingaanbieder dan heb je mogelijk te maken met veel storingen en zogenaamde downtime (de tijd dat jouw domein volledig onbereikbaar is). Is jouw site vaak onbereikbaar of geeft deze error codes dan is de kans groot dat een spider van de zoekmachine dit ook opmerkt. Wanneer dit sporadisch voorkomt dan is er niets aan de hand, kan gebeuren. Komt dit echter regelmatig voor dan kan een zoekmachine jouw site / jouw pagina’s niet indexeren. Daarbij zullen bezoekers die vanuit de searchengine worden doorgestuurd ook een foutmelding krijgen en dit geeft een negatieve ervaring en ze gaan direct op zoek naar een andere internetsite. Er zijn online tools die voor jou controleren of de website bereikbaar is en blijft. Een gratis uptime checker is bijvoorbeeld uptimerobot.com.

Hostingsnelheid

hosting snelheid SEODe snelheid van jouw website is ook een bekend en belangrijk element bij de vindbaarheid van jouw website. Het is al een tijdje bekend dat Google de reactiesnelheid van sites en pagina’s meet om de ranking van jouw site te bepalen. Google vindt een goede gebruikerservaring zeer belangrijk en de snelheid van websites zijn een belangrijke factor hierbij. Het is bekend dat internet gebruikers het zeer storend vinden wanneer een pagina pas na lange tijd op hun scherm verschijnt, dit geldt nog meer voor mobiele gebruikers. Daarbij zal bij extreem lange laadtijden de gebruiker gewoon de site verlaten en terug gaan naar de zoekmachine om een ander zoekresultaat aan te klikken in de hoop dat deze site sneller zal zijn. Dit gedrag is meetbaar voor Google en met deze gegevens worden sites die snel zijn beloond en de langzame sites worden bestraft. Dus kies voor een hosting partij die snelle hosting biedt. Soms houdt dit in dat je ook iets meer moet uitgeven per maand aan hosting. Helaas kan ik geen hostingtips geven wat betreft een snelle hostingprovider. Wel is bekend dat een Virtual Private Server en Cloud hosting over het algemeen wel een stuk sneller zijn.

Ook is het bekend dat stabiele en actuele versies van software bijdragen aan een verbeterde snelheid van jouw website. Bijvoorbeeld wanneer een actuele nieuwe versie van PHP beschikbaar is bij jouw hostingprovider dan kan dit een verhoogde snelheid opleveren voor websites die veel met PHP werken (waaronder ook WordPress, Joomla, Drupal, webshops). Bij het kiezen van een hosting provider is het dus handig om even te kijken welke versies van software door hosters worden aangeboden.

Voor webdesigners / webdevelopers is een handige tool beschikbaar voor het analyseren van websites ten aanzien van snelheid, dat is de tool Lighthouse.

SSL moet mogelijk zijn bij Hosting aanbieder

Door een SSL certificaat (Secure Sockets Layer) te installeren op jouw domeinnaam kun je jouw bezoekers beter beschermen tegen cyber crime. Dankzij een SSL certificaat is het lastig / nagenoeg onmogelijk om de informatie die naar een website wordt verzonden (via formulier bijvoorbeeld) uit te lezen. Dit is met name gevaarlijk bij webshops waar bezoekers persoonsgegevens invullen en soms zelfs financiële informatie. Het gebruik van een SSL certificaat (en dus https voor de domeinnaam en niet alleen http) laat jouw bezoekers klanten zien dat veiligheid voorop staat. Steeds meer browsers tonen de tekst “onveilig” op websites die geen SSL hebben. Google heeft ook aangegeven dat websites met een SSL-certificaat extra punten zullen scoren wat betreft de vindbaarheid / de ranking. Veel hostingproviders bieden bij het hostingpakket gratis een SSL certificaat (vaak van Let’s Encrypt). Andere hosters bieden voor een kleine betaling (denk aan 8 tot 20 euro) bijvoorbeeld een eenvoudig certificaat van Comodo. En een andere mogelijkheid is dat je in de hosting panel van de provider zelf een certificaat kunt installeren. Echter helaas zijn er ook veel hostingbedrijven die geen mogelijkheid bieden om een SSL certificaat te installeren of torenhoge kosten hiervoor rekenen (bijvoorbeeld een verplicht vast ip nummer voor 20 euro per maand en een certificaat voor 150 euro per jaar). Let dus op de mogelijkheden rondom SSL voordat je een provider kiest.

Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Zoekmachine Optimalisatie
Beste gratis Online SEO Tools voor 2017

Wat zijn de beste gratis Online SEO Tools voor 2017? In onderstaande video krijg je een kort en snel overzicht van handige free tools die je voor SEO doeleinden kunt inzetten. De maker van de video werkt sins 2011 met online marketing. Hij moest werken met weinig budget maar wilde …

Zoekmachine Optimalisatie
Van stagiair naar ondernemer van 7 cijfers met online marketing – Tonny Loorbach

In deze post een gesprek met Tonny Loorbach. Hiervoor heb ik hem opgezocht in zijn kantoor te Amsterdam. Tonny is oprichter en eigenaar van Internet Marketing Universiteit BV & Huddle BV. Sinds 2007 met de poten in de klei qua online marketing. Hij is begonnen als stagiaire bij Eelco de …

Shares