Ga je breed of diep met je doelgroep? Wat is beter?

Onze trouwdag was een groot feest. Zoals het hoort in de Achterhoek en Twente. Je tantes, ooms, neven en nichten, vrienden, de buurt (oudershuis en nieuwe huis) en collega’s nodig je uit.

Dit is zoals dat gaat in onze regio. Zo zijn wij ook op verschillende bruiloften geweest en gaan we nog steeds naar bruiloften van neven en nichten. Dus wij deden dat ook.

Wedding focusFocus

Het was een geweldig feest, met een spatje regen (zoals Erwin Krol dat zou zeggen). Hier en daar een traan, en vooral veel plezier. Ik heb genoten.

Aan het einde van de dag zei ik tegen mijn Lief, “Er is maar één ding dat dit kan overtreffen.” En dat deed het. De geboorte van onze kinderen was… ongelovelijk, bijzonder, mooi, emotioneel.

Deze levensgebeurtenissen hebben een onvergetelijke indruk achtergelaten. Wanneer ik er aan terug denk geniet ik steeds opnieuw. Trost als ik onze kinderen nu zie. Vol liefde als ik mijn Lief knuffel.

De eerste levensgebeurtenis met veel mensen (meer dan 150), de andere twee met heel weinig mensen.

De eerste met allerlei mensen waarmee je op verschillende manieren een relatie hebt. De ene relatie intenser dan de andere. De tweede gebeurtenis, intens met je Lief.

Is het ene beter dan het andere?


Ze zijn verschillend. De één uitbundiger, de andere intenser.

Het is lastig om beide tegelijk te doen. Een intense belevenis met een paar mensen terwijl er veel mensen om je heen zijn.

Zo kun je ook kijken naar je doelgroep of doelklant. Kies je de breedte of de diepte. Beide tegelijk is lastig.

 

De breedte – zo veel mogelijk mensen aantrekken

Het voordeel van een grote doelgroep, van een grote community is dat je veel kunt verkopen. Je kunt veel mensen voor een kleiner bedrag iets verkopen en zo een hoge omzet krijgen. Denk aan een boek, product, online training.

Het nadeel van een grote doelgroep is dat je veel tijd (en geld) kwijt bent om al deze mensen aan te trekken. De omzet stijgt langzaam maar gestaag. In het begin heb je weinig omzet want je bent je community nog aan het opbouwen.

Het fremium model werkt bijvoorbeeld zo. Je trekt veel mensen aan met gratis en aan een deel van de mensen verdien je geld. Je maakt steeds meer producten die deze groep wil kopen (Evernote bijvoorbeeld).

Een mooi voorbeeld is ook Guy Kawasaki die met betrekkelijk weinig middelen in staat is een grote community op te bouwen. Geen intense relaties, maar wel connecties. Hij heeft niet meer vrienden nodig.

Marketing platform – Guy Kawasaki – Le Web Paris 2013

“Guy has a team helping manage his social media presence. His approach is different from most social media “experts” – it’s a marketing platform for him, not a friend-building one. He’s married with four children, he doesn’t need any more friends. He doesn’t want to be your friend. But he does want to provide you with great content.

Look at TV stations: if they provide great content 365 days a year, they get to do a telethon. If he provides great content, he gets to market stuff to. Buffer allows him to schedule things to post to all the different social networks. He reads the comments, and if there’s a reply, it’s him, not the team.”

Via Adam Tinworth #leweb – Guy Kawasaki on social media and entrepreneurship

De diepte – zo veel mogelijk tijd met weinig mensen

Voordeel van de diepte in gaan met weinig mensen is dat je vrij snel een goede omzet kunt krijgen. Iedere klant, iedere nieuwe verbinding kost veel tijd. Je bouwt snel vertrouwen op en kunt meer geld vragen voor je dienst of product. Denk aan coaching, mentoring, live training.

Nadeel van de diepte ingaan is dat het (bijna) niet schaalbaar is. Jij moet het contact individueel aangaan. Of je hebt meer mensen nodig om individuele relaties aan te gaan met je klanten.

Een mooi voorbeeld is Gary Vaynerchuk die zijn relaties bijna één voor één opbouwt. Intense relaties. Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de connectie.

Dit is precies de reden dat Gary iets heeft met SnapChat. Eén op één interactie. Twitter geeft naar verhouding nog maar weinig kliks. Het aantal e-mails dat wordt geopend en de kliks op een link in een e-mail zijn de afgelopen jaren ook naar beneden gekelderd.

Go deep – Gary Vaynerchuk – Le Web Paris 2013

Go deep not wide

Everyone cares about dumb fucking data. It doesn’t matter how many followers you have – it’s how many that care.

If the founders of luxury.com are watching: fuck you. He bought an ad from them on an e-mail newsletter that went to 2m people. He got one order. Breadth doesn’t matter – depth does. Worry about open rates, about clicks.”

Via Adam Tinworth #leweb – Go wide, not deep says Gary Vaynerchuk

Connecties of vrienden

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Heb je liever veel connecties die je allemaal (kleine) dingen kunt verkopen?
Heb je liever een paar vrienden die je grote dingen kunt verkopen?

Om heel eerlijk te zijn. Ik ben er nog steeds niet uit. Het ene moment ben ik voor intense relaties. Mentoring trajecten die bijzonder zijn, met mooie resultaten.

Het volgende moment schrijf ik een boek. Een boek. Bedoeld voor zoveel mogelijk mensen.

Intense relaties via Snapchat of connecties met veel mensen op LinkedIn zodat je meer openheid krijgt. Een e-mail naar je klant of een nieuwsbrief naar je abonnees.

Ik wil beide. Kan dat?

Hyperspecialisatie

Het bijzondere is dat het lijkt of hyperspecialisatie gaat voor de intense relatie. En dat is ook zo, en ook niet. Je gebruikt de problemen en ervaringen van één klant voor één oplossing (product of dienst).

Door de informatie van deze intense relatie te verspreiden trek je meer mensen aan. Want er zijn veel meer mensen met datzelfde probleem.

Door de focus op één probleem voor ieder product trek je veel mensen aan.

1 klant + 1 probleem + 1 oplossing=aandacht

Wil je weten hoe jij Hyperspecialisatie gebruikt voor jouw bedrijf? Kijk dan op Hyperspecialisatie.nl en volg de stappen in het handboek.

Foto door Nuno Duarte – Wedding Dance.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Enhanced by Zemanta

Je zou het nog simpeler kunnen zeggen. Door een scherpere doelgroep te kiezen, spreek je ze gerichter aan.

Ze voelen zich daardoor ook meer aangesproken. En dat is wat je wilt. Het is moeilijk genoeg tegenwoordig om iemands aandacht te pakken, dus dan kun je maar beter zorgen dat je ze zo persoonlijk mogelijk aanspreekt.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

odido is dat wel okido
Ondernemen
Is de nieuwe naam Odido wel okido?

Mogelijk heb je het al gehoord? Als je klant bent dan heb je natuurlijk al een bericht ontvangen. Het bedrijf T-Mobile heet voortaan Odido. Na twee jaar in het geheim werken aan dit project werd op 5 september 2023 de nieuwe naam onthuld van wat we voorheen kende als T-Mobile …

stap-budget stopt
Ondernemen
1
Stap-budget stopt waarschijnlijk vanwege kabinetsbezuiniging

Het Stap-budget, een scholingssubsidie voor werkenden en werklozen, wordt waarschijnlijk wegbezuinigd. Dat bevestigen bronnen aan ANP en andere nieuwsbronnen. Het Stap-budget werd iets meer dan een jaar geleden geïntroduceerd als vervanging van de belastingaftrek van scholingskosten. Het was eigenlijk een scholingssubsidie van maximaal 1.000 euro voor het volgen van een …

office centre failliet
Ondernemen
Wat gaat er gebeuren met Office Centre?

Op 17 januari 2021 heb ik hier een artikel geplaatst over het feit dat Office Centre 7 vestigingen ging sluiten. Toen al gaf de directie aan veel last te hebben van de lockdown als onderdeel van de Corona maatregelen. Maar Office Centre bleef toen voor veel ondernemers redelijk goed bereikbaar …

Shares