Tips voor Blog Commentaar ontwerp

[updated op 4 februari 2020] De opmaak en de stijl van het commentaar gedeelte, de Comments / reacties, wordt vaak minder belangrijk gevonden bij het ontwerpen van een Blog website. Op zich begrijpelijk, het staat helemaal onderaan de pagina en dus zien bezoekers het pas nadat ze de site zelf gezien hebben. En daarnaast, het is meer een functioneel gedeelte van het blog en minder een visueel deel van de site. Dus waarom zou je dan nog extra tijd spenderen aan het designen van het commentaar deel?

Maar juist met Comment styling kun je jouw design onderscheiden van de competitie. Als je de tijd neemt om ook de commentaren en het commentaar formulier een leuk en aantrekkelijk uiterlijk te geven dan zul je een flinke indruk maken op jouw bezoekers. Het geeft indirect ook aan dat je hun commentaren ook belangrijk vindt en dat je bezoekers wilt betrekken in het besproken onderwerp. Hieronder, ter inspiratie, enkele voorbeelden van blogs die de moeite hebben genomen de reacties een leuke vormgeving te geven.

Threaded Weergave of Platte weergave?

Of je de commentaren hierarchisch of plat moet weergeven is een lastige vraag. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers ook met elkaar in discussie gaan? Dan is hierarchisch / threaded de commentaren weergeven de betere optie.

Maar er kan van threaded commentaar ook misbruik worden gemaakt. Zo kan een commentator met een niet gerelateerde tekst reageren op het 1e commentaar omdat het commentaar dan hoger op de pagina komt te staan.

Nuttige tips

Hier een paar tips hoe je de vormgeving van de commentaren het beste kunt aanpakken.

  1. Laat commentaat van auteur extra opvallen
    Zorg ervoor dat het commentaar van de auteur of de admin goed opvalt tussen alle andere commentaren. Denk daarbij aan het toevoegen van een speciaal icoontje aan het commentaar of door iets te doen met de achtergrondkleur.
  2. Zet er een Gravatar bij
    Mensen houden ervan om te kunnen zien hoe anderen eruit zien als ze hiermee een discussie voeren. Door Gravatars toe te laten kun je dit onderdeel automatiseren en heb je meer kans op discussies. Ook zinvol, maak eigen Gravatar afbeeldingen voor mensen die zelf geen gravatar uploaden. Beter eigen versies dan de standaard afbeeldingen en monsters van WordPress bijvoorbeeld.
  3. Onderscheid commentaar van de Trackbacks
    Trackbacks vormen eigenlijk geen onderdeel van de discussie. Geeft daarom trackbacks bijvoorbeeld een eigen gedeelte op de pagina.
  4. Gebruik logische symbolen in het ontwerp
    Als je de commentaren vorm geeft, gebruik dan grafische elementen die passen bij de inhoud. Zoals Speech bubbles, aanhalingstekens, eenvoudige randen, afwijkende achtergrond kleuren, etc.
  5. Verdeel veel commentaar over meerdere pagina’s
    Als je meer dan 20 of 30 reacties krijgt op jouw blog, zorg dan dat deze overlopen naar een volgende pagina. Dit zal de laad-tijd van jouw pagina versnellen en het geeft de indruk dat je nog meer commentaren hebt dan je werkelijk hebt.

Enkele nuttige WordPress comments plugins:

 

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress
WordPress template kopen of op maat laten ontwerpen

Steeds vaker worden WordPress websites gemaakt met behulp van templates, met name Premium templates. Toch blijft bij iedere nieuw te ontwikkelen website de vraag: gaan we een template kopen of gaan we het ontwerp op maat laten maken? Geen enkele website is hetzelfde qua inhoud, doel en uiterlijk. Het is …

wordpress gehackt mail
Wordpress
WordPress site gehackt en daarna bericht van Cybersecurity bedrijf

Hoe vreemd is het dat jouw website gehackt is / een virus bevat en dat je de dag erna een helpende hand krijgt toegereikt van een Cybersecurity bedrijf? Het overkwam een klant van mij. Zij hadden gemeld dat de website niet goed werkte en dat er vreemde zaken aan de …

woocommerce opt IN bij checkout
Wordpress
Toevoegen opt-in Mailinglijst op Woocommerce checkout pagina

Het is een bekende toevoeging aan de bestelpagina op diverse webshops. Bij het invullen van jouw klantgegevens krijg je nog de optie om jezelf gelijk aan te melden voor de “mailinglijst” (of iedere andere hippe naam voor een maandelijkse, wekelijkse of zelfs dagelijkse e-mail). Helaas zit deze opt-in functie niet …

0Shares
0