Wanneer is een AVG plugin WordPress goed?

avg wordpress plugin
Wordpress
Op een Facebook groep las ik een discussie over een goede AVG cookie oplossing voor een WordPress website. Iemand zocht een AVG vriendelijke plug-in voor het accepteren en / of weigeren van cookies. Ze gaf aan al even Cookiebot te hebben gebruikt. Echter vanwege de hoeveelheid pagina’s op de site zou ze € 21,- per maand moeten gaan betalen om deze oplossing te behouden.  In een reactie werd de gratis oplossing van OneTrust “consentManagement” genoemd. In een andere reactie op de vraag noemde iemand de gratis plugin “Cookie Notice”. Echter was iemand anders het hier niet mee eens. Want volgens deze persoon doet Cookie notice helemaal wanneer je niet met diverse Javascript codes aan de gang gaat en zodoende de niet-functionele cookies tegen kunt houden. Het is volgens deze reageerder niet eenvoudig om aan te geven dat je wel Analytische cookies wilt laten plaatsen maar geen marketing cookies. En, zo sluit hij af, daarmee voldoet deze plugin helaas niet aan de AVG normen wat mij betreft. 
Het benodigde kennisniveau, de complexiteit van een plugin, de prijs die ze hanteren of de kosten die ze berekenen, de naam van plugin, jouw eigen specifieke functionele wensen…. etc. dat zijn geen voorwaarden of een plugin wel of niet voldoet aan de AVG wetgeving. Dit kunnen natuurlijk jouw persoonlijke wensen en eisen zijn, maar dit staat los van de bekwaamheid van een plugin om aan de regels te voldoen.
 
Ik begrijp dat mensen liever niets willen betalen, maar als een plugin niet gratis is dan wil dat niet zeggen dat deze niet voldoet aan de AVG. En wanneer een oplossing / plugin wat meer technische skills vereist dan is deze ook niet direct ongeschikt. Je kunt een webdesigner inhuren om te helpen toch? Oh wacht, dat kost ook geld natuurlijk. Er zijn bijvoorbeeld WordPress Caching plugins waarmee je de website flink kunt versnellen… die zijn voor een leek soms flink lastig te configureren. Dus slechte plugin? Daarbij moesten / moeten mensen ook investeren in Workshops en trainingen om de AVG regels te leren begrijpen.
 
Daarbij is het erg lastig om een oplossing te maken die 100% AVG proof is, geheel automatisch is en met alle situaties rekening houdt (denk bijvoorbeeld eens aan Adsense sites). Daar komt bij dat de situatie op een site constant veranderd vanwege updates en dergelijke. Het is dus de vraag of een plugin deze ontwikkelingen goed blijft volgen en AVG proof blijft. Het is zelfs de vraag of een plugin wel gratis blijft.

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wordpress gallery plugins
Wordpress
Functionaliteiten in een WordPress foto album

Welke functionaliteiten / functies kun je verwachten binnen een foto album plugin? Wanneer je diverse foto’s op een WordPress website wilt plaatsen dan ga je op zoek naar een goede plugin voor het maken van een foto album / photo gallery. Maar welke kies je? Het is dan belangrijk om …

Wordpress
AVG Mailchimp in WordPress

De mailing tool Mailchimp is klaar voor de nieuwe AVG / GDPR regels. Het is nu mogelijk om een nieuw aanmeldformulier te maken dat AVG / GDPR compliant is. Dit wil zeggen dat het formulier de aanmelder (subscriber) informatie biedt over waar de aanmelder mee akkoord gaat, aangeeft dat de …

Wordpress
De worsteling van iedere week content maken voor je abonnees

Jij hebt kennis en expertise. Jij hebt verstand van jouw onderwerp. Hier help je jouw klant mee. Dat kost je geen moeite. Op de één of andere manier kost het je wel moeite om iedere week een e-mail te maken voor je abonnees. Of een artikel in je blog. Iedere …