Boodschap Google richt op content niet op linkbuilding

Google Refrigerator
(Photo credit: Aray Chen)

Google heeft in stilte het rankings artikel binnen de Google Webmaster Help documentatie aangepast / bijgewerkt. Deze aanpassing is in lijn met de algehele boodschap van Google waarbij ze stellen dat de content / inhoud hetgeen is waar website bouwers / webmasters zich op moeten richten en dus niet op de linkjes.

Voorheen stond in het artikel ongeveer deze tekst:

In het algemeen kunnen webmasters de ranking van hun sites verbeteren door het aantal hoge kwaliteit sites dat naar hun site verwijst te vergroten.

Maar op 27 Mei 2013 hebben ze dit aangepast naar:

In het algemeen kunnen webmasters de ranking van hun sites verbeteren door het maken van hoge kwaliteit websites die gebruikers graag willen gebruiken en delen.

De oude tekst / het oude artikel kun je hier vinden: The Wayback Machine (op web archive). De aanpassing in deze tekst werd opgemerkt door Erik Baeumlisberger en hij maakte er een tweet van: Twitter.

De aanpassing is op zich geen verassing en volledig consistent met de boodschap die Google al een tijdje aan het uitzenden is. Mensen moeten zich meer richten op goede inhoud / content en minder op het bouwen van veel backlinks (linkbuilding). De leider van Google’s web spam fighting team, Matt Cutts, sprak hier ook over in een informatieve youtube video van 29 April 2013:

En ook in onderstaande video bespreekt hij nogmaals de fout van veel SEO specialisten die zich voornamelijk richten op het verkrijgen van back links::

bron: Search Engine Land

Op zich was al langer bekend dat Google veel meer waarde wil geven aan sites die via de Sociale Media worden gedeeld. Het kan dus zeker geen kwaad om jouw blog / site / artikel ook via Linkedin / Twitter / Facebook en zeker Google+ te delen. Echter om hier vervolgens veel likes / retweets / plusjes op te krijgen, dat zal niet meevallen. Dit lijkt tot nog toe alleen goed te lukken met grappige content (bloopers, moppen, viral filmpjes, maffe foto’s, Russische crashes, etc.). En volgens mij beseft Google dit ook en om die reden blijven backlinks nog wel meetellen in de bepaling van de ranking van een site. Maar het zal wel steeds minder worden!

En bij deze ook het verzoek aan jou als lezer…. misschien wil je dit artikel delen? Please please please 🙂 [nee dit lijkt mij ook geen goede strategie]

Enhanced by Zemanta
Geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoekmachine Optimalisatie
Soorten campagnes in Google Ads

Wil je starten met Google Ads? Dan begin je met het maken van een campagne. Een campagne is eigenlijk een map waarin al je advertenties zitten. In deze campagne stel je een aantal belangrijke zaken in: – Hoeveel geld je per dag wilt uitgeven – Wie je advertenties te zien …

hosting SEO
Zoekmachine Optimalisatie
Hosting invloed op vindbaarheid website

Wat is een website zonder bezoekers? Je hebt jouw website vast niet gemaakt (of laten maken) om er alleen zelf naar te kijken. Dus je wilt dat mensen jouw website gaan bezoeken om vervolgens actie te ondernemen in de vorm van bestellen, informatie aanvragen, offerte aanvragen, etc. Wanneer jouw website …

google adwords nieuw logo
Zoekmachine Optimalisatie
Adwords is nu Google Ads

Sinds 24 juli 2018 heeft Google Adwords omgedoopt tot Google Ads. En bij deze nieuwe naam hoort ook een nieuw logo. Daarbij heeft Google ook besloten dat de nieuwe Adwords Google Ads ook een nieuwe URL / website adres krijgt, het is dus niet meer adwords.google.com maar je moet nu …

Shares