Facebook zakelijk gebruiken – van persoonlijk profiel tot adverteren

Facebook is een enorm platform dat steeds meer gebruikers krijgt, waar je kunt verbinden met vrienden. Je kunt ook, Facebook zakelijk inzetten en verbinden met je doelgroep.

Maar hoe ga je zakelijk in gesprek met jouw doelgroep? Waar kunnen ze jou bereiken binnen Facebook?

 Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Een uitgebreide uitleg wanneer je een persoonlijk profiel, zakelijke pagina, groep, toepassingen of advertenties gaat gebruiken voor jouw bedrijf. Hoe gebruik je deze mogelijkheden.

Zit jouw klant op Facebook?
Sinds oktober 2012 heeft Facebook 1 miljard gebruikers wereldwijd en ongeveer 7 miljoen gebruikers in Nederland.
Dus reken maar dat jouw klant op Facebook zit. Alleen op een andere manier dan dat ze lid zijn van LinkedIn bijvoorbeeld.

Mensen maken heel persoonlijk en ontspannen gebruik van Facebook. Ze delen prive dingen met vrienden. Ze plaatsen foto’s van feestjes en familie.

Ga je als bedrijf met Facebook aan de slag dan is het slim rekening te houden met deze persoonlijke insteek van de Facebook gebruiker.

De belangrijkste manieren waarmee jij de interactie met je doelgroep kunt aangaan in Facebook:

  • persoonlijk profiel
  • zakelijke pagina
  • groep
  • toepassingen
  • advertenties

Persoonlijk profiel

Facebook geeft je de gelegenheid zakelijk en prive te scheiden. Je maakt een persoonlijk profiel aan en daar kun je vrienden toevoegen, en familie en collega’s, maar net wat jij prettig vindt. Voor het zakelijke deel is een Facebook pagina geschikt.

Zorg er wel voor dat je de richtlijnen van Facebook volgt en maak een persoonlijk profiel ook echt persoonlijk, door je eigen voornaam en achternaam te gebruiken. Niet je bedrijfsnaam dus, hiervoor is de zakelijke pagina. Ben je verkeerd gestart dan staat hier een uitleg hoe je een ‘persoonlijk’ profiel kunt omzetten naar een zakelijke pagina.

Je kunt natuurlijk wel als persoon en eigenaar van je eigen bedrijf, ook zakelijke dingen delen op je persoonlijke profiel. Het ligt aan je eigen stijl wie je toevoegt aan vrienden binnen Facebook en wat je daar wilt delen.

Voeg je zakelijke relaties toe, waarmee je bevriend bent geraakt, houd daar dan rekening mee met het plaatsen van je berichten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door prive berichten alleen met de mensen in je familielijst te delen.

Abonnees
Je kunt met maximaal 5.000 vrienden verbinden op Facebook. Met de abonneer mogelijkheid, kunnen mensen de berichten van je persoonlijk profiel volgen terwijl ze geen vriend van je zijn. Lees hoe hier: Facebook abonneer knop toevoegen aan je website.

Persoonlijk profiel van Gretchen Rubin:
gretchen rubin facebook personal profile Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Kijk bijvoorbeeld eens naar het persoonlijke profiel van Mari Smith, met 385.000 abonnees, naast de bijna 5.000 vrienden.
Of het persoonlijke profiel van Gretchen Rubin met 2.000 volgers. Ze maakt de berichten in haar profiel heel persoonlijk, een mix die je persoonlijk en zakelijk goed kunt volgen.

Of mijn persoonlijk pagina Erno Hannink met ruim 200 mensen die deze berichten volgen. Abonneer nu ook op mijn updates.

Waarom zou je zakelijke dingen delen via je persoonlijke profiel?
De interactie via je profiel is vaak meer persoonlijk. We doen zaken met andere mensen en niet met een logo. Zeker als zelfstandige ben jij je bedrijf.

Berichten via je persoonlijke profiel worden meer getoond aan je vrienden, dan berichten van je pagina.

Als mensen geen lid van Facebook zijn, kunnen ze geen gegevens uit je persoonlijke profiel halen. De inhoud van je persoonlijke profiel wordt ook niet getoond in de zoekmachine.

Zakelijke Facebook pagina

Heb je eenmaal een persoonlijk profiel, dan kun je een zakelijke pagina maken. Daar kun je dan klanten en je doelgroep enthousiast maken om fan te worden van je pagina.

Zakelijke pagina van Gretchen Rubin:
gretchen rubin facebook page Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Niet alle fans van de pagina zien jouw berichten. Ieder bericht wordt maar aan een deel van je fans getoond. Hoe actiever je bent en je fans op jouw pagina zijn, des te meer fans krijgen het bericht te zien.

Het is wat makkelijker om hier vooral zakelijke dingen te delen, zoals bijvoorbeeld een aanbieding van een dienst of product. De mensen die de pagina volgen kunnen niet zien wie de pagina beheert.

Een pagina is de manier voor bedrijven om de doelgroep aan zich te binden. Al kost dit wel energie en tijd.

7 tips voor meer verkeer en Likes op je zakelijke Facebook pagina

Facebook groep

Wil je met je klanten of doelgroep in een meer beschermde omgeving discussieëren dan zijn Facebook groepen geschikt.

Dit is bijvoorbeeld de Durf te vragen groep op Facebook
facebook groep durftevragen1 Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Je kunt een Facebook groep open, besloten of geheim maken, lees meer over groepen aanmaken.

Stel je hebt een programma of een boek geschreven en je wilt de deelnemers of lezers samenbrengen start dan een groep.

De deelnemers kunnen in gesprek met jou en de andere leden van de groep. Het heeft veel weg van een forum.

Facebook toepassingen

Toepssingen of apps zijn te gebruiken op je pagina en ze hebben een unieke URL. Dit betekent dat je een toepassing ook van buiten Facebook kunt starten.

Je kunt de bezoekers van je pagina oproepen in te schrijven voor ‘Gratis tips’ – jouw nieuwsbrief. Of aan te melden voor een evenement. Of je video’s van YouTube zichtbaar maken.

Zo zijn er nog veel meer toepassingen. Toepassingen die je gratis kunt gebruiken, of waar je een maandelijks bedrag voor betaald. Dan zijn er bedrijven die een toepassingen voor jou op maat kunnen maken.

Voorbeeld toepassing op de pagina van Gretchen Rubin, waar je direct haar boeken kunt kopen:
gretchen rubin facebook book app Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Meer informatie over Facebook toepassingen

Facebook advertenties

Wil je sneller vooruit met je pagina of een product of dienst promoten dan kun je denken aan advertenties binnen Facebook.
Er zijn verschillende vormen van advertenties op Facebook.

Advertenties
Je hebt natuurlijk de bekende advertenties aan de rechter zijkant op Facebook.

facebook adds Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Het voordeel van adverteren in Facebook is dat je heel goed kunt specificeren wie de advertenties te zien krijgen. Je kunt vooraf instellen in welk land, plaats en regio, geslacht, interesse, vrienden van…. jouw advertentie geplaatst gaat worden.

Meer informatie over adverteren op Facebook

Berichten promoten
Een bericht op je Facebook pagina of in je persoonlijke profiel kun je meer aandacht voor krijgen, met ‘Berichten promoten.’
Berichten die je de afgelopen 3 dagen hebt geplaatst kun je promoten en zo meer bereik voor dit bericht krijgen.

facebook promoted post Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Meer informatie over berichten promoten op Facebook.

Aanbieding of Offers

Je kunt ook aanbiedingen (offers) maken. De mensen die een aanbieding van jou claimen krijgen bijvoorbeeld een speciale korting. Maakt een klant gebruik van de aanbieding dan wordt dit vaak ook gedeeld op het persoonlijke profiel van deze klant.

Op deze manier verspreid jouw aanbieding zich ook onder mensen die nog geen fan van je pagina zijn. De aanbieding moet natuurlijk wel heel aantrekkelijk zijn voordat mensen actie ondernemen.

Aan de andere kant houden wij Nederlanders wel van een beetje korting. icon smile Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

facebook aanbieding coupons Facebook zakelijk gebruiken   van persoonlijk profiel tot adverteren

Meer informatie over Aanbiedingen op Facebook.

Voor de duidelijkheid, ik ben geen expert in Facebook advertenties, zelf heb ik geen ervaring met advertenties.
9 tips van Experts over Facebook advertenties (Engels) 9 Facebook Ad Expert Tips to Create Bigger Results with Your Facebook Ads

Luisteraarsserie

Het artikel hierboven is onderdeel van de luisteraarsserie van 7 artikelen over hoe jij jouw verhaal kunt vertellen en daarmee luisteraars en klanten gaat aantrekken.

Serie:

Zet online connecties in voor een betere balans tussen gezin en ondernemerschap

Wil jij twee nieuwe klanten die op jou afkomen, elke maand?
Word deelnemer aan mijn programma, leer klanten aantrekken via internet en til jezelf en jouw bedrijf in 6 maanden naar een hoger niveau.

Jouw pagina op Facebook

Ben jij actief in het werven van nieuwe volgers voor je Facebook zakelijke pagina? Gebruik je ook advertenties?
Deel het hieronder, ik hoor graag jouw ervaringen en wat het oplevert.

Deel ook je Facebook pagina zodat je nog meer Likes krijgt van de lezers.

Pagina met Facebook tips: facebook.com/ErnoHanninkNL

Credit foto: Sean MacEntee

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Gerelateerde Posts:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *