Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media

Nu bedrijven een meer competitieve fase ingaan, wordt marketing essentieel. Met meer dan 53% van de wereldbevolking op internet, is sociale media op weg om de onbetwiste koning in marketing te worden. 

Volgens Jay Baer is ‘content vuur, en sociale media is benzine. Sociale media helpen jouw inhoud zich als een vuur te verspreiden, zolang het relevant is. Met andere woorden, marketing op sociale media heeft het potentieel om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, zolang je maar hoogwaardige inhoud produceert.

Video’s op sociale media krijgen 21,2% meer interacties dan afbeeldingen. Daarom moeten video’s een integraal onderdeel zijn van jouw marketingcampagne op sociale media. Het is echter absoluut noodzakelijk om video’s te maken die de merkboodschap op een alomvattende manier weerspiegelen. Dan moet je zorgen voor cruciale aspecten zoals het bepalen van het onderwerp, het voorbereiden van de video, het bewerken van de juiste plekken en uiteindelijk het bereiken van het gewenste resultaat. 

Hier zijn een paar manieren om een ​​online video-editor te gebruiken om perfecte video’s voor te bereiden en de betrokkenheid van gebruikers op sociale-mediaplatforms te vergroten. 

Kies een bepaalde strategie

Om een ​​succesvolle social media marketingcampagne te voeren, moet je een strategie bedenken. Elk bedrijf heeft andere zakelijke doelen en ambities. Eén aanpak zal daarom niet voor elk bedrijf geschikt zijn. Denk aan de behoefte van jouw bedrijf voordat je een online video-editor gebruikt om video’s voor sociale media te maken. Domino’s Pizza zal een heel andere strategie hebben dan een farmaceutisch bedrijf. Daarnaast zullen ze zich richten op het creëren van andere inhoud. Zo zal bijvoorbeeld Domino’s zich richten op het creëren van een leuke en jeugdige merkstem / uitstraling. 

Afhankelijk van de behoeften van jouw merk en jouw bedrijfsaanbod, kan jouw marketingstrategie voor sociale media op het volgende gericht zijn:

  • Veranderen hoe mensen jouw merk zien
  • Feedback verkrijgen over recent gelanceerde producten en diensten
  • Nieuwe klantenleads genereren

Jouw doelgroep begrijpen

De doelgroep bereikenJe zult niet in staat zijn om de klantbetrokkenheid te vergroten als je jouw publiek niet kent. De toon van jouw marketingcampagne op sociale media moet resoneren met jouw doelgroep. Het eerste dat je moet bepalen dat is de leeftijdsgroep van jouw doelgroep.

Hoewel marketingcampagnes via sociale media vooral gericht zijn op jongeren, brengen mensen van middelbare leeftijd ook een groot deel van hun tijd door op socialemediaplatforms. Als je een bedrijf bent dat sportschoenen verkoopt dan richt jouw bedrijf zich waarschijnlijk op de Gen-Z’s en millennials. Maar een bedrijf dat tuingereedschap verkoopt, richt zich op een oudere leeftijdsgroep.

Als je weet hoe je jouw doelgroep kunt onderzoeken, kun je ook het beste type video-inhoud bepalen. Als je je op jongeren richt, moet je actief zijn met je social media marketingcampagne op platforms als Instagram en YouTube

Zo 90% van de Instagram-gebruikers een bedrijf op het platform. Je moet je concentreren op het plaatsen van korte video’s in de vorm van Instagram-rollen of -verhalen.

Bovendien krijg je ook een idee over wanneer je je berichten moet plannen.

Zondagen zijn de slechtste om de klantbetrokkenheid op Instagram te vergroten. 

Waardevolle inhoud maken

Als je eenmaal hebt begrepen dat video’s een effectief type inhoud zijn voor je marketingcampagne op sociale media, moet je beginnen met het maken van video’s. Maar alleen video’s maken namens je merk is niet genoeg. Een online videobewerkingstool zoals InVideo gebruiken om video’s te maken, zal zeker waarde toevoegen aan inhoud en ook enige waarde hebben voor jouw publiek.

Stel dat je een merk bent dat jeans verkoopt. Je kunt video’s maken om enkele van jouw bestverkochte producten op jouw sociale media te laten zien. Maar als je de video’s nuttig wilt maken voor je publiek, kun je video’s maken over hoe je de jeans op verschillende manieren kunt stylen.

Wanneer jouw publiek weet dat ze iets waardevols in jouw inhoud zullen vinden, zullen ze terugkeren voor meer. Het geven van effectieve modetips vergroot niet alleen je bereik. Je publiek verandert in kopers zodra ze zich realiseren dat je jeans er stijlvol uit kan zien.

Volgens Tom Fishburne voelt de beste marketingstrategie niet aan als marketing. Wanneer je nuttige tips en advies deelt met jouw doelgroepen, verkoop je jouw producten of diensten op een subtielere manier. Ze zullen niet het gevoel hebben dat je hen dwingt om naar jouw merk te kijken.

Interactieve inhoud maken

De beste manier om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten, is door interactieve inhoud te maken. Je kunt een video plaatsen en je publiek vragen om iets eronder te reageren. Je kunt bijvoorbeeld vijf schoonheidslooks maken en mensen hun favoriet laten kiezen.

Je kunt het een en ander leren over het maken van interactieve inhoud van het cosmeticamerk Sephora. In een post schepten ze op over hun verzameling maskers. Maar wat hun inhoud deed opvallen, is dat het merk het publiek vroeg om commentaar te geven op welke ze zouden gebruiken.

Maar als je publiek eenmaal bereid is een gesprek aan te gaan, zorg er dan voor dat het blijft stromen. Als je publiek vragen stelt, beantwoord ze dan. Misschien vraagt ​​je publiek je om te experimenteren met een specifiek type inhoud. 

Je moet niet alleen rekening houden met de suggesties en aanbevelingen van mensen, maar ook leren om tijdig te reageren. Het verhoogt de klanttevredenheid en bevordert dat jouw merk een vriendelijke toon heeft. Je wordt door jouw klanten beschouwd als een attent en responsief merk.  

Een merk moet proactief en reactief zijn om een ​​eersteklas social media marketingcampagne te creëren. Reactief blijven betekent dat een merk moet reageren op opmerkingen, berichten en vermeldingen. Maar proactief blijven helpt een merk een gesprek aan te gaan met mensen die erover hebben gepraat.

Vergeet niet om hashtags te gebruiken

hashtags niet vergetenAls je wilt dat jouw publiek wordt aangetrokken door jouw posts op sociale media, moet je je concentreren op het gebruik van hashtags. Gebruik alleen hashtags die jou kunnen helpen jouw doelgroep te bereiken. De hashtags moeten ook herkenbaar zijn voor jouw doelgroep.

Gebruik echter niet te veel hashtags op je social media video’s en posts. Het gebruik van te veel hashtags kan schadelijk zijn voor de indruk van jouw merk. Leer strategisch hashtags gebruiken voor het succes van jouw social media marketingcampagne.

Je kunt ook jouw eigen hashtag maken en deze delen op meerdere sociale-mediaplatforms. Coca-Cola is behoorlijk slim geweest in het gebruik van hashtags om een ​​overtuigend effect op het publiek te creëren. Ze begonnen hun hashtag, #ShareACoke, die verschillende sociale-mediaplatforms, waaronder Instagram en Facebook

Alle berichten die die specifieke hashtag gebruiken, kunnen gemakkelijk worden gevonden. Gebruikers hoeven alleen de hashtag in de zoekbalk van Instagram in te voeren. Het is een geweldige manier om in contact te komen met wereldwijde gebruikers die dezelfde hashtag hebben gebruikt. Een belangrijk voordeel van het gebruik van hashtags is dat je zelfs niet-volgers kunt bereiken.  

Laatste gedachten

Social media marketingSocial media marketing, als het goed wordt gedaan, is genoeg voor een merk om een ​​concurrentievoordeel op de markt te krijgen. Houd analyses van sociale media bij de hand om te begrijpen of jouw marketingstrategie de betrokkenheid van gebruikers kan vergroten. Met deze tips die hier worden besproken, is het een kwestie van tijd om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten!

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

facebook paginas samenvoegen
Social media
3
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Clubhouse volgers krijgen
Social media
Clubhouse strijd om volgers?

De nieuwe app Clubhouse is razend populair. En ondanks dat het gaat om iPhone app (android volgt later) en een invite only registratie, neemt het aantal gebruikers dagelijks enorm toe. Diverse gebruikers hebben inmiddels al meer dan twee maanden een account. Het is ook opvallend dat diverse bekende nederlanders gebruik …

Shares