Top 3 tips voor verbeteren conversie op jouw webshop

tips betere conversie webshop
Geld verdienen
Ben je dropshipper? Heb je jouw eigen webshop? Verkoop je online trainingen of andere virtuele zaken via een online winkel? Dan heb je misschien ook de volgende vraag gehad: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn shop beter converteert?”. Mogelijk heb je gedacht aan een andere template? Of heb je op basis van een goede promotie video een leuke plugin / app gekocht die conversies met 200% zou verhogen? Bijvoorbeeld een countdown teller op elke productpagina? Of een plugin / app die een aankoop popup toont met details over andere aankopen op jouw winkel? Ja dergelijke functies kunnen inderdaad een enkele klant helpen om een besluit te nemen. Maar het levert geen schokkende verbeteringen op qua conversie. Wat dan wel? Hoe kun je jouw conversie ratio verbeteren?
Ik ga er bij dit artikel wel vanuit dat je al bezoekers hebt op jouw website. Je ziet bijvoorbeeld dagelijks ongeveer 100 bezoekers op jouw online webwinkel “landen” maar vervolgens besteld slechts 1 klant per dag een artikel. Jouw conversie is dan 1% (wat in bepaalde branches helemaal niet slecht is trouwens). Liever zie je dat 4% van de bezoekers overgaat tot aankoop. Maar het is niet eenvoudig om jouw huidige conversie successen te verbeteren. Wat kan je doen om het maximale eruit te halen? Hierbij onze top 3:

Vertrouwen

Een zeer belangrijk aspect bij het overtuigen en converteren is “vertrouwen”. Jouw toekomstige klanten moeten jouw bedrijf, jou en jouw webshop vertrouwen en anders gaan ze geen geld op jouw website uitgeven. Er zijn diverse dingen die je kunt doen om online vertrouwen te kweken. Dat begint met goede en foutloze teksten. Zorg voor goede voorwaarden, uitstekende garanties, een duidelijke “over ons” pagina, geef aan dat de klant belangrijk is, leg alles goed uit en neem twijfels weg. De website moet er qua vormgeving professioneel uit zien en dit kan eenvoudig bereikt worden door te investeren in een goede template. Zorg voor goede product beschrijvingen en duidelijke / mooie foto’s (van product, van dienst, van digitale goederen). En kijk daarnaast ook kritisch naar de customer journey die de bezoeker op jouw website aflegt. Doorloop zelf het bestelproces. Ziet alles er goed uit? Werkt alles naar behoren? Zijn de meldingen en mogelijkheden duidelijk en begrijpelijk?
Onderschat ook niet de kracht van jouw “brand” / jouw merk. Neem de tijd om een goede naam te bedenken en zorg vervolgens voor een eigen domein, passend en origineel logo en vermeld in alle communicatie (ook eenvoudige e-mailberichten) steeds jouw merknaam.

Schaarste

Veel mensen denken dat online gebruikers hier niet meer gevoelig voor zijn, schaarste in hetgeen jij aanbiedt. Maar schaarste creëren werkt nog steeds heel goed. Echter zie je vaak dat het verkeerd wordt gebruikt. Het op iedere productpagina plakken van de voorgenoemde countdown timer daar zijn weinig mensen gevoelig meer voor. Het werkt nog wel wanneer je het slechts op een beperkt aantal pagina’s toepast. Kies bij voorkeur pagina’s van de dienst / van het product dat je promoot op Facebook. Wees hierin ook consistent en zorg dat je countdown timer overeenkomt met de Facebook ad. Het werkt nog beter wanneer je een timer gebruikt die er professioneel uitziet zodat het niet “neppig” overkomt.

Remarketing

Binnen het adverteren is Remarketing heel belangrijk. Maar er zijn ook andere manieren om retargeting toe te passen. Slechts een beperkt aantal ondernemers doet dit. Vermoedelijk wordt het weinig toegepast omdat ondernemers het lastig vinden om in te stellen en de effectiviteit wordt onderschat. Natuurlijk kun je via Google Ads en Facebook advertenties jouw bezoekers remarketen of mensen die een bericht hebben geliked. Maar er valt ook veel resultaat te halen als het gaat om bijvoorbeeld abandoned carts. Zorg dat je een geautomatiseerde e-mail stuurt naar de bezoekers die iets in hun winkelwagen hebben gestopt maar vervolgens toch niet hebben betaald. Of gebruik Facebook om bezoekers aan jouw shop een passende advertentie te tonen met een aantrekkelijk aanbod. Omdat deze mensen op jouw website zijn geweest, is de kans aanwezig dat ze wel interesse hebben in hetgeen jij te bieden hebt.
Succes met jouw digitale web winkel!

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geld verdienen
3
Dropshippen vs Affiliate Marketing

Het zijn veel gestelde vragen zoals: “Wat is beter, Dropshipping of Affiliate Marketing?”. Of de vraag: “Kun je meer geld verdienen met dropshippen of met Affiliate links?”. Ik las een soortgelijke vraag met net een andere invalshoek: “Waarom zou je affiliate marketing doen wanneer je kunt dropshippen?”. Omdat ik met …

paypal claim
Geld verdienen
Pas op voor Paypal geschil en claim

Wanneer je een succesvolle webshop beheert en je biedt in de webwinkel PayPal als betaalmiddel aan dan zul je op een zeker moment te maken krijgen met een geschil en een claim. PayPal wil haar klanten beschermen tegen frauduleuze verkopers in de vorm van webwinkels en andere online handelaren. Dit …

Geld verdienen
Is starten met affiliate marketing moeilijk?

Ik volg met veel plezier de berichten van affiliateblogger.nl via sociale media en via de nieuwsbrief. In de laatste nieuwsbrief had Jennifer Kok (Affiliateblogger) een artikel geplaatst met de titel “Starten met affiliate marketing moeilijk?”. Jennifer presenteert zich met succes als Affiliate expert. Natuurlijk is haar antwoord op deze vraag: …