De 10-4-1 regel
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: facebook, linkedin, nieuwsbrief, Twitter
Als volger van jou ben ik op zoek naar waardevolle informatie, tips, handige links, een gesprek. Als zelfstandige op de sociale netwerken ben ik op zoek naar waardevolle contacten, fans, leads en klanten. Hoe krijg je een gezonde mix? De 10-4-1- regel.
Verbinden
In de sociale netwerken zijn we op zoek naar de menselijke factor. Er zijn genoeg andere platformen waar het vooral om promotie gaat. Promotie waar we bijna niet meer naar luisteren. Er is zo veel dat ons brein zichzelf beschermt tegen deze overvloed.
In de sociale netwerken kan dit juist anders. Jij als zelfstandige kunt een echte verbinding aangaan met je volgers, door met ze te communiceren. Dit is iets anders dan alleen maar zenden.
We zoeken een echte verbinding. Als je een vraag stelt dat er een antwoord volgt. Dat er dan ook een gesprek volgt. Jij wilt ook het gevoel hebben dat je met een mens praat.
Informatief
Daarnaast zoek je informatie waarmee je kunt verbeteren. Tips om je site te verbeteren, of om te leren hoe je klanten krijgt, hoe je beter kunt spreken, hoe je meer geld kunt verdienen…
Op basis van jouw informatiebehoefte ga je op zoek naar mensen die je daarin verder kunnen helpen. Die je informatie geven voor jouw behoefte. Experts op dit onderwerp.
Wanneer je dan alleen maar links krijgt naar artikelen van de eigen site van deze ‘expert’ neemt de geloofwaardigheid een beetje af. Er moeten meer bronnen zijn voor deze informatie. Waar haalt hij/zij zijn informatie vandaan?
Een expert die alleen aan zelfpromotie doet, verliest aan vertrouwen.
Klanten aantrekken
Als zelfstandige ondernemer ben je er voor meer dan alleen maar gratis informatie weggeven. Je moet ook iets verkopen, geld verdienen. Je hebt een doel om de wereld beter te maken op jouw onderwerp. Daarvoor heb je ook middelen nodig.
Je gebruikt het weggeven van informatie om mensen aan je te binden. Je gebruikt de artikelen in je blog om gevonden te worden in de zoekmachine. Zo kunnen nog meer mensen je vinden en zich met jou verbinden.
Zo trek je volgers aan die je kunt omzetten naar fans, leads en klanten.
Waarde
Je geeft informatie van waarde en je trekt volgers aan. Je geeft nog meer waarde en zet hiermee een deel van je volgers om in fans.
Deze waarde komt uit een mix van externe bronnen, met daaraan toegevoegd je eigen inzichten en expertise. Deze nieuwe informatie, bestaande informatie aangevuld met jouw inzicht, deel je via je blog.
Hoe voorkom je nu dat je alleen maar links promoot van je eigen site (zelfpromotie).
10-4-1 regel
Gebruik de 10-4-1 regel.
- 10 berichten met een link naar andere sites
- 4 berichten met een link naar je eigen blog
- 1 bericht met een link naar een verkooppagina
Als je deze ratio gebruikt als leidraad weet je dat je veel mensen naar je site trekt. Je volgers gaan ook zien dat je het niet alleen maar gratis doet (links naar verkoopppagina). Daarnaast stuur je verkeer naar andere informatieve sites.
Dit maakt je nog meer een expert. Jouw volgers ontdekken nieuwe waardevolle bronnen die jij ze laat zien.
De experts van deze blogs zien verkeer komen via jouw links en gaan jou ook ontdekken en een waardevolle speler vinden. Ze gaan jouw blog lezen en ook links delen van jouw blog met hun volgers.
Gebruik de 10-4-1 regel vooral in het sociale netwerk waar je het meest actief bent.
Twitter
Voor iedere 4 tweets met een link naar je blog die je iedere dag verstuurd, verstuur je dus 10 tweets met een link naar andere blogs. Vergeet niet ook een tweet te sturen naar een pagina waar je iets verkoopt.
Een deel van deze volgers zijn op zoek naar de volgende stap. Ze hebben een product of dienst van jou nodig waarmee ze beter, sneller kunnen worden.
De berichten waarin je antwoord naar een volger tellen niet mee in de 10-4-1 ratio.
Facebook
Dit gaat vooral over het delen van links via je zakelijke pagina. Gebruik dan dezelfde ratio. Plaats ten minste een bericht per dag op je pagina. In de 10 berichten kun je vragen stellen, afbeeldingen delen, video’s plaatsen en links naar andere sites delen.
LinkedIn
Denk hierbij aan de updates die je op je profiel plaatst, aan de berichten in de groepen waarin je actief bent en het vraag en antwoord deel. Al deze updates tellen mee in de 10-4-1 ratio.
Als je een link naar je eigen blog deelt via je profiel denk dan aan links naar andere sites in een groep en beantwoord vragen.
Oproep tot actie
Met de 10-4-1 regel help je volgers vooruit, je deelt waardevolle informatie, wordt ervaren als een expert en je laat zien dat je ondernemer bent. Het bericht met de link naar de verkooppagina zorgt ook voor kopers. Fans en leads die zo veel vertrouwen in je hebben gekregen dat ze de volgende stap met jou willen zetten.
Ze zijn ook bereid te betalen voor de volgende stap.
De oproep tot actie op een verkooppagina is duidelijk. De bestelknop. Je roept ze op iets van jou af te nemen.
Dan heb je nog de 4 artikelen van je blog die je deelt vol met waardevolle informatie. Vergeet niet altijd een oproep tot actie toe te voegen aan je artikelen.
Laat mensen reageren en/of roep op tot ontvangen van regelmatige updates via een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Je moet zeggen wat de volgende stap is die de lezer moet nemen.
De volgende stap die ze dichter bij het oplossen van hun probleem brengt.
Credit:
De 10-4-1 regel komt uit het boek The B2B Social Media Book: Become a Marketing Superstar by Generating Leads with Blogging, LinkedIn, Twitter, Facebook, email, and More door Kipp Bodnar en Jeffrey L. Cohen (zie mijn Engelse review)
Foto: Rainy Love – Sharing is caring van Thomas Rydberg
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties