Fouten maken moet en wel zo snel mogelijk

Door de jaren heen heb ik heel wat video’s gepubliceerd. Eén van de meest bekeken video’s gaat over het uitpakken van de Oral-B Triumph elektrische tandenborstel. De video die ik maakte over dit testproduct stond maanden als één van de eerste zoekresultaten in Google. Sindsdien weet ik hoe belangrijk de rol is die Youtube speelt in de zoekresultaten via Google.

Andere video’s die veel werden bekeken zijn die van concerten waar ik was. Een enkele video van een LeWeb presentatie. Vooral video’s door mij gemaakt van andere mensen. Maar ik wilde iets anders. Meer een verhaal. Mijn verhaal.

fouten maken moet en wel zo snel mogelijk

 

In de beginjaren van Seesmic legde de oprichter, Loic Le Meur, de ontwikkelingen van het bedrijf vast op video. Een dagelijkse video. Dat idee sprak me enorm aan. Bij de oprichting van een nieuw bedrijf met een aantal Twitter pioniers legde ik het proces ook vast. Het initiatief viel echter uiteen. Daarmee eindigde ook het vastleggen op video voor mij. Dit was in 2007.

Eind 2015 begon ik opnieuw na te denken over video updates. Dit keer over de ontwikkelingen van mij als ondernemer en mijn bedrijf. Ik heb grootse plannen de komende jaren en wil veel mensen helpen. Een verhaal dat ik wil vertellen. Dit verhaal wil ik graag vastleggen. In een vlog.

Dagelijkse vlog

Bij wijze van onderzoek heb ik veel succesvolle Youtubers bekeken. Welke video’s maken de vloggers van nu? Waardoor is het een succes? Waar kijken mensen naar? Welke apparatuur gebruiken zij? Overigens dat laatste blijkt helemaal niet belangrijk.

Om te starten met video had ik mezelf twee mogelijke startdata gegeven, 1 januari of 18 april 2016. Na een hectische afsluiting van het jaar 2015 en plannen maken voor 2016 ging 1 januari voorbij. Het zou dus 18 april worden.

Met het toenemende succes van Snapchat zag ik steeds meer de kansen van video op dit moment. Zoals de aandacht voor video in de tijdlijn van Facebook. Het belang van video voor Google in de zoekresultaten. Om vast te wennen aan het dagelijks werken met video begon ik op Snapchat (voeg me toe: ernohannink). Ik begon met korte video’s die samen een verhaal van de dag maken.

In het boek Creativity Inc. gaat het in hoofdstuk 6 over het maken van fouten. Hoe belangrijk het is om fouten toe te staan in een creatieve organisatie. Fouten maken moet en wel zo snel mogelijk. Terwijl ik dat las, realiseerde ik me dat ik fouten moest maken.

Het was tijd om te beginnen met de dagelijkse video. Nu. Niet nog langer onderzoeken. Niet nog meer vloggers bekijken en onderzoeken.

Nu beginnen. Nu doen. Nu.

Doen maakt het verschil

Dit is het moment. Ik ben er klaar voor. Dus ik begon. De eerste video was een combinatie van opnames van een zaterdag en een zondag. Vanaf dat moment volgde iedere dag een vlog.

Je volgt mijn video’s op Youtube en mijn Facebook pagina. Abonneer via Ernohannink.tv op mijn verhaal als ondernemer.

Beleef de ontwikkelingen met me mee.
De groei van een zelfstandige naar een agency met Online Visibility Done4You voor ondernemers.

Dit is wat ik in twee weken al geleerd heb:

  • het kost nog veel meer tijd dan ik dacht
  • deze tijd gaat ten koste van andere dingen, zoals slaap, bewegen, lezen, schrijven
  • de video’s in het Nederlands zijn voor de volgers logischer dan die waarin ik Engels spreek
  • het delen van de vlogs op LinkedIn leverde mij nu al een nieuwe klant op
  • mensen vinden het leuk om te volgen.

En het belangrijkste?

  • je moet het gewoon doen.

Ik had nog wel maanden kunnen nadenken over de gesproken taal, de vormgeving van de video, de inhoud, de apparatuur. Door het te doen ontdekte ik in korte tijd wat wel en niet werkt.

Doen

Wat ga jij vandaag doen?
Welke beslissing stel je niet langer uit door het gewoon te gaan doen?
Laat het mij weten.

This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Clubhouse volgers krijgen
Social media
Clubhouse strijd om volgers?

De nieuwe app Clubhouse is razend populair. En ondanks dat het gaat om iPhone app (android volgt later) en een invite only registratie, neemt het aantal gebruikers dagelijks enorm toe. Diverse gebruikers hebben inmiddels al meer dan twee maanden een account. Het is ook opvallend dat diverse bekende nederlanders gebruik …

wat is clubhouse
Social media
Wat is Clubhouse?

Een nieuwe social media app waar velen lyrisch over zijn. Maar wat is Clubhouse? Het is een nieuwe app die gebruikers in staat stelt om deel te nemen aan openbare virtuele kamers / clubs waar anderen open gesprekken voeren met elkaar. Dit zijn gesprekken op basis van spraak / voice …

Shares