Specialisatie trekt klanten aan – droge-ogen specialist
- By : Ernohannink
- Category : Social media
- Tags: facebook, Insight Business Club, linkedin, opticien, optiek, Twitter
Van presentatie, naar klant tot specialisatie. Hoe je met een specialisme meer klanten aan kunt trekken bewijst een opticien uit Doetinchem.
Tijdens een bijeenkomst van de Insight Business Club mocht ik eerder dit jaar een presentatie geven (Een helder blik op social media voor de opticien). Insight is een business club voor opticiens waar de betere audiciens van elkaar leren.
Deze middag en avond ging over social media. In de middag waren de deelnemers opgedeeld in 3 groepen, beginners, gemiddeld ervaren en de opticiens die al bezig zijn met social media. Deze laatste groep mocht ik wat tips en truuks vertellen van LinkedIn, Twitter en Facebook.
Zo hebben we bij binnenkomst voor een aantal opticiens een Twitter account aangemaakt. Hiervoor waren de 3 presentatoren uitgerust met een iPad. Een aantal van deze Twitter accounts worden af en toe gebruikt. Dat is goed want zo komen ze langzaam maar zeker steeds meer in aanraking met de mogelijkheden van social media.
In het avondprogramma mocht ik ook nog een presentatie geven. Deze presentatie werd opgedeeld in 3 delen tijdens het diner. Na iedere deel ging ik aan een andere tafel zitten en op de tafel lagen ook 2 iPads zodat we direct naar de mogelijkheden konden kijken.
Zo kwam ik ook aan de tafel bij Jan Tiemessen, eigenaar van Evers optiek in Doetinchem. Tijdens de presentatie had ik het over focus. Hoe je ook als audicien een eigen doelgroep kunt aantrekken. Iets wat je in de retail niet vaak ziet.
Jan zei aan de tafel “Ik ben de droge-ogen specialist.” Een van de opticiens viel op dat het waarschijnlijk tijd was om mijn lenzen te vervangen. Jan legde uit wat het effect is van veel achter het beeldscherm werken, lenzen en droge ogen. Dit is me de hele tijd is bijgebleven.
Nu het tijd was voor nieuwe lenzen had ik gebeld met Optiek Evers en een afspraak gemaakt met Jan. Dinsdag belde ik en woensdag of donderdag kon ik komen. Dat was ik niet gewend, bij mijn huidige opticien duurde het vaak wel even voordat ik aan de beurt was.
Donderdag op de fiets naar Optiek Evers en ergens had ik het gevoel dat het niet druk was, hoe kan ik anders zo snel aan de beurt zijn? Aangekomen bij de opticien kreeg ik ook niet de indruk dat het druk was. Eenmaal binnen was dat helemaal anders.
Binnen zaten heel wat klanten, meerdere werden geholpen en een aantal wachten op de beurt en werd een kopje koffie aangeboden. De winkel was veel groter dan je aan de buitenkant verwacht. De winkel is mooi ruim en licht. Mooie opstellingen met brillen.
Jan hielp nog even een klant en ik keek rond en bekeek de opticiens en klanten. Er zaten heel wat opticiens. De winkel had ook meerdere stations waar de ogen gemeten konden worden.
Nadat de klant was geholpen kwam Jan bij me. In zijn systeem had hij mijn gegevens al ingevuld. Hiervoor had hij toch wat dingen opgezocht want hij had ons prive en zakelijk nummer al in de klantenkaart staan.
We beginnen met de metingen en ondertussen praten we over het bedrijf. Hij heeft 10 mensen in dienst en een enorm klantenbestand. Ik raakte steeds meer onder de indruk van zijn bedrijf en zijn aanpak. Hij legde uit waarom hij niet met afspraken werkt, en waarom je dus gewoon kunt binnenlopen. Ook deelde hij zijn motivatie van 1 winkel in plaats van 3-4 winkels in de regio. Hierover verschijnt ook een artikel in een vakblad voor audiciens.
We maken nog een korte video van Jan in zijn bedrijf. Hij vertelt in een minuut kort iets over zijn winkel www.optiekevers.nl.
Het leuke was dat toen ik even zat te wachten stuurde ik een berichtje naar Twitter dat ik bij de droge-ogen specialist zat. Daar kwamen direct 2 reacties op. Martijn Dood verklaarde het woord van de dag (Twitter). Ik liet Jan deze berichtjes nog even zien, een specialisatie waaraan hij nu verder geen aandacht schenkt in zijn marketing.
Voordat ik vertrek maak ik nog snel een Twitter account aan voor Optiek Evers (@optiekevers) – zo is in ieder geval zijn bedrijfsnaam geregistreerd. Let op: ook als jij (nog) niets met Twitter hebt is het goed om je bedrijfsnaam te registreren. Dan kan je concurrent deze in ieder geval niet vastleggen en namens jou berichten versturen. Niet dat dit vaak gebeurd, maar zo kun je in de toekomst in ieder geval berichten sturen op je eigen bedrijfsnaam.
Net voordat ik vertrekt vraagt er een klant aandacht van Jan. Ze wil Jan speciaal nog even bedanken voor de goede zorg die zijn bedrijf en medewerkers verlenen. Ze komt uit Amersfoort naar Doetinchem voor haar bril en de dienstverlening van dit bedrijf. Jan accepteert het compliment en de vrouw vertrekt.
Jan legt me nog uit dat ze voor deze dame ook iets bijzonders hebben gedaan. Zij heeft een bijzonder probleem waarbij Optiek Evers ze kan helpen, een ander specialisatie van deze optiek. Opnieuw een specialisatie waarvoor ze geen aandacht hebben in de marketing. Waarop ik zeg dat het goed is om dit wel te doen, zo kun je nog meer klanten aantrekken.
Jan’s vrouw staat naast hem en fluistert, maar ik wil ook nog wel eens op vakantie Volgens mij kan dat ook en mogelijk zelfs nog beter. Als je klanten aantrekt op dit soort expertise krijg je de betere klant. Deze klant heeft wat meer over voor een bril of lenzen. Zo kun je als retailer ook je klanten kiezen.
Dan kies je voor de allerbeste klanten. De klanten waarmee jij het meeste plezier hebt, die snel betalen, tevreden over je zijn, dat ook aan je laten merken en het aan anderen doorvertellen. Deze klanten doen de marketing voor jou.
Een kans.
Overigens kun je, ook als retailer, heel mooi dit compliment vastleggen in een korte video. Deze video kun je weer op je site plaatsen om nog meer van jouw meest favoriete klanten aan te trekken.
Hiervoor leg je achter de toonbank een eenvoudige camera neer, bijvoorbeeld de Kodak Zi8, Sony Webbie of Flip HD. Je legt al je medewerkers uit hoe ze dit moeten bedienen en een video van 30 seconden is zo gemaakt.
photo credit: Giovanna Faustini
This article is originally from ErnoHannink.nl under Creative Commons 2.5
Geen reacties