Wat is Clubhouse?

wat is clubhouse
Social media

Een nieuwe social media app waar velen lyrisch over zijn. Maar wat is Clubhouse? Het is een nieuwe app die gebruikers in staat stelt om deel te nemen aan openbare virtuele kamers / clubs waar anderen open gesprekken voeren met elkaar. Dit zijn gesprekken op basis van spraak / voice / stem / audio en dus niet op basis van getypte berichten (zoals bij Facebook, Twitter, Whatsapp). Binnen de virtuele kamer / club kun je vervolgens je virtuele hand opsteken om aan te geven dat je ook wat wilt zeggen. Of je kunt door iemand die al spreekt worden aangetikt om vervolgens ook actief deel te gaan nemen aan het gesprek. De term clubhouse is ook bekend in de muziekwereld (een vorm van dansmuziek) maar de hype betreft nu een nieuwe vorm van sociale media.

Hoe groot is Clubhouse? 

De ‘drop in audio chat’ app Clubhouse werd in April in 2020 gemaakt en kan op dit moment alleen gebruikt worden wanneer je door een bestaande gebruiker bent uitgenodigd (invite only). Diverse internationale artiesten hebben al toegang gekregen tot een vroege testversie van deze app. Er is mede hierdoor al een aardige buzz ontstaan en mensen willen graag een uitnodiging ontvangen. Naast invite-only is de beperking ook dat het nu nog alleen beschikbaar is voor iPhone gebruikers. Mensen met een Android toestel moeten nog even geduld hebben. Ondanks deze beperkingen waren er op eind januari 2021 al 2 miljoen actieve gebruikers / downloads. Bepaalde rooms / clubs in Nederland hebben soms zelfs 100 gebruikers die deelnemen. In de krant Forbes is een artikel geplaatst waarin staat dat de waarde van Clubhouse nu al wordt geschat op 100 miljoen dollar. Voorlopig zal de app dus niet verdwijnen en zullen er nog veel mensen de app gaan downloaden.

Clubhouse als marketing kanaal 

Natuurlijk zullen veel ondernemers zich afvragen of ze snel moeten gaan deelnemen aan Clubhouse, een echte early adopter zijn? Indien je op dit moment een account hebt (lastig vanwege het invite-only concept) dan is het zeker interessant om zelf eens een Clubhouse room te openen. Je kunt voor de room een onderwerp kiezen dat past bij de dienst- of het product dat je biedt (5 tips om sneller te werken, boekhouden in 2021, hoe ga je om met Corona). Op dit moment kun je redelijk eenvoudig bezoekers krijgen omdat de concurrentie beperkt is. Nadeel is wel dat alleen uitgenodigde iPhone gebruikers jouw room kunnen bezoeken. Mensen kunnen tijdens jouw live uitzending gewoon vragen stellen en dat helpt bij het verbinden en het leren kennen van jouw doelgroep. Maar Clubhouse is vast niet voor iedere ondernemer even interessant. Hoeveel tijd wil je er in steken wanneer je weet dat je er misschien 1 of 2 leads uit gaat halen per week?

Wat is de toekomst van Clubhouse? 

Gebruiken wij de app over 5 jaar nog? Dat is zeer onzeker. Op dit moment zijn erg veel mensen erg enthousiast over Podcasting, zowel de makers- als ook de luisteraars van Podcasts. Het luisteren naar audio in tegenstelling tot lezen en kijken, krijgt de voorkeur bij veel mensen. Deze nieuwe App sluit bij die nieuwe trend dus goed aan. Maar het gaat bij Clubhouse niet om alleen luisteren, het idee is om ook (live) mee te praten. Het is dus voldoende origineel om naast de bestaande kanalen te bestaan. Wel wordt op dit moment onderzocht of de app wel voldoet aan de Europese regelgeving. Dit kan dus nadelig uitpakken voor Club-House. En zitten mensen wel te wachten op nog een sociaal media kanaal terwijl we juist wat meer offline willen gaan? Daarnaast worden de gesprekken (gelukkig) niet bewaard en dus kun je het qua marketing niet langdurig inzetten. Wel is het een mooie tool voor 1 op 1 marketing en om “echt” met elkaar in contact te komen. En tot slot: wat is het gevaar op misbruik van jouw content wanneer we ook kijken naar de ontwikkelingen rondom deep-fake (niet alleen voor video maar ook voor audio / stem / voice)? Gesprekken worden niet opgeslagen / bewaard maar het is technisch gezien wel mogelijk om deze gesprekken op te nemen buiten de app om.

Clubhouse invites

Op sociale media zoals Instagram, Twitter en Facebook zijn veel oproepen te vinden om te worden uitgenodigd. Ik zie hier soms positieve reacties op zodat mensen via een PM / prive bericht een uitnodiging van Clubhouse krijgen. Je kunt dus best proberen om iemand te vinden die nog wat invites heeft liggen. Maar dat is dan alleen nuttig wanneer je beschikt over een iOS iPhone, Android gebruikers hebben op dit moment helemaal niets aan een invite voor Clubhouse.

 

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Betrokkenheid vergroten doelgroep met marketing via Sociale media
Social media
Hoe je de betrokkenheid van gebruikers kunt vergroten met behulp van marketing via sociale media

Vraag ​​je je af hoe je de betrokkenheid van gebruikers op de sociale media van jouw merk kunt vergroten? Duik in dit artikel voor een paar waardevolle tips voor gebruikersbetrokkenheid.

facebook paginas samenvoegen
Social media
1
Facebook pagina’s samenvoegen lukt niet

Je hebt twee Facebookpagina’s die heel veel overlap hebben. Dit kan het geval zijn voor jouw bedrijf, jouw winkel of winkelgebied, jouw expertise, etc. waarbij de Facebookpagina’s eigenlijk inhoudelijk hetzelfde zijn. Heb je dergelijke dubbele pagina’s dan biedt Facebook jou de mogelijkheid om deze samen te voegen. Op zich gaat …

Social media
Clubhouse ook voor Android gebruikers

De populaire ‘drop in audio chat’ app met de naam Clubhouse bestaat al sinds April 2020. Begin 2021 kwam de app in Nederland lekker op gang. Maar je kon de app pas gaan gebruiken wanneer je een uitnodiging had gekregen (invite only). Daarnaast was de app alleen geschikt voor iPhone …

Shares