WordPress template kopen of op maat laten ontwerpen

Wordpress

Steeds vaker worden WordPress websites gemaakt met behulp van templates, met name Premium templates. Toch blijft bij iedere nieuw te ontwikkelen website de vraag: gaan we een template kopen of gaan we het ontwerp op maat laten maken? Geen enkele website is hetzelfde qua inhoud, doel en uiterlijk. Het is dus van belang om goed te kijken naar de benodigdheden voor jouw specifieke website in combinatie met de voor- en nadelen van kant-en-klare templates en maatwerk templates.

De mening van een webdesign bureau

Stel je deze vraag aan een professionele webdesigner dan zal het antwoord vaak zijn: we kunnen de site het beste helemaal op maat maken. Zij willen WordPress thema’s op maat maken omdat het eindresultaat dan 100% voldoet aan de wensen van de klant en de visie van de webdesigner. Ook zullen argumenten zijn dat een op-maat template dan sneller en meer betrouwbaar is. Wat ook een rol speelt is dat het gebruik van een bestaande template een beetje onwaardig voor een professioneel bureau. Een website bouwen met een template vergt namelijk vaak minimale PHP, HTML en CSS kennis en dus wat is dan nog de toegevoegde waarde van een echte webdesigner / programmeur / ontwikkelaar voor een klant? Waarmee ik trouwens zeker niet wil zeggen dat het altijd onverstandig is om een maatwerk template te laten bouwen. Zoals ik in het begin van dit artikel al schreef, dit hangt af van de situatie rondom de te bouwen site.

Invloed van de Gutenberg editor en de templates

In de eerdere versies van WordPress kon je als redactie / schrijver / content beheerder niet heel veel doen met de inhoud van pagina’s. Natuurlijk kon je teksten plaatsen, titels, afbeeldingen en kon je de tekst opmaken (vet, cursief, opsomming, etc.). Het maken van bijvoorbeeld 2 kolommen (zonder tabellen te gebruiken) was dan al knap lastig zonder bijvoorbeeld een extra kolommen-maak-plugin. Al snel kwamen daarom de zogenaamde Page Builders waarmee je binnen berichten en pagina’s een ruime keuze had qua opmaak en inhoud. Zo maakte je in de tekst eenvoudig kolommen aan, voegde je een video in, maakte je een slider midden op de pagina, stelde je per rij een leuke achtergrondkleur of achtergrond foto in, etc. Veel templates waren standaard gebouwd met een pagebuilder en die werd dan ook meegeleverd. Voor webdesigners was het inbouwen van pagebuilders binnen een template een extra uitdaging en vaak gingen hierdoor de ontwikkelkosten omhoog. Nu werkt WordPress standaard met zijn eigen pagebuilder in de vorm van de Gutenberg Editor. Dankzij deze editor kunnen content beheerders ook lekker met blokken werken. Hiermee is het voordeel van kant-en-klare templates iets kleiner geworden. Echter veel mensen vinden het werken met een pagebuilder nog steeds veel prettiger dan werken met de Gutenberg Editor.

Voordelen van een WordPress thema op maat

Geen concessies

Wanneer de ontwikkeling serieus wordt aangepakt dan is in de eerste fase het grafische ontwerp nog niet aan de orde. De klant en het bureau beginnen dan eerst met het opzetten van een wireframe en ligt de focus op de doelstelling van de site, de content en de functionaliteit. De tweede stap is dan het structureren van de informatie die op de website geboden moet worden in combinatie met functionaliteit. Uit deze tweede stap ontstaat o.a. een sitemap / boomstructuur. Daarna zou je eventueel al kunnen gaan kijken naar het vormgeven van de website. Omdat je alles op maat gaat bouwen, kun je 100% ontwerpen en bepalen hoe het eindresultaat moet worden. Hierbij kun je werken vanuit het principe Mobile first, je kunt de conversie gaan optimaliseren en je kunt variaties gaan testen. Er is geen template die vraagt om concessies op het gebied van layout / kleur / mogelijkheden / functionaliteiten / etc.

Jouw unieke design en eigendom

Als bedrijf weet je zeker dat jouw website uniek is in de hele wereld (tenzij het webdesignbureau stiekem toch een template heeft ingezet, let op; dit komt voor!). Er zal dus nooit een reactie binnenkomen van een website bezoeker die schrijft: “hey, deze website zag ik ook op www-nepsite-nl!”. Daarnaast ben je (mist goed afgesproken) de eigenaar van de template / website want hij is speciaal voor jou ontwikkeld. Je hebt daarom ook alle rechten om deze aan te passen en in eigen beheer te nemen. Dit laatste is trouwens ook een nadeel, je moet zelf zorgen (samen met het webbureau eventueel) dat de template up-to-date blijft.

Snel dankzij schone code

Dit is een vaak aangedragen argument voor het op maat ontwikkelen van een website. Een groot nadeel van kant-en-klare templates is dat ze zijn gemaakt voor een breed publiek. Om zoveel mogelijk bedrijven te kunnen bedienen stoppen de ontwikkelaars de templates vol met functionaliteit, effecten en mogelijkheden. Technisch gezien houdt dit in dat de template vol zit met externe bestanden, vele verwijzingen en een veelvoud aan speciale programmeercode. Een bekend voorbeeld is het gereed maken van de premium template voor het maken van een webshop (Woocommerce). Op deze manier kunnen kopers van de template een website bouwen met daarin ook een onderdeel met webshop mogelijkheden of zelfs een gehele webwinkel. Wil jij de template alleen gebruiken om informatie te bieden over jouw bedrijf dan is de webwinkel functionaliteit allemaal onnodige ballast.

Nadelen van een WordPress thema op maat

Maatwerk is duurder

In 95% van de gevallen (=projecten) zullen de kosten van het maken van een maatwerk WordPress thema veel hoger zijn vergeleken met de aankoop / installatie / modificatie van een kant-en-klare template. Een goede premium template kost bijvoorbeeld 65,- euro. Vervolgens moet een webdesigner in de meeste gevallen wel een paar of veel aanpassingen doen aan deze template en dat kost natuurlijk ook geld, neem bijvoorbeeld 225,- euro (dus in totaal rond de 300,- euro). Bij maatwerk moet je eerst investeren in de grafische vormgever die het ontwerp maakt en aanlevert bij een webdesigner. De webdesigner gaat vervolgens het ontwerp (dat vaak bestaat uit meerdere pagina’s) omzetten naar webpagina’s (html + css code). Vervolgens moeten de webpagina’s worden omgezet naar een voor WordPress geschikte template. Stel dat zowel de grafische ontwerp als de webdesigner hun diensten super-low-budget aanbieden en beiden 8 uur nodig hebben voor hun werk. Dan gaat het om 16 uur werk in totaal voor 50,- euro per uur. Dat is dus uiteindelijk een investering van 800,- euro. Maar uit ervaring weet ik dat dit bedrag niet realistisch is en je eerder uitkomt op het dubbele.

Let op: bij bovengenoemde bedragen / schattingen is het vullen van de website met de inhoud / content niet meegenomen. De totale investering voor het opleveren van een kant-en-klare website kan dus hoger liggen.

Het wiel opnieuw uitvinden

Het maken van een wordpress template op maat voelt voor een groot deel ook wel als het opnieuw uitvinden van het wiel. Wanneer je echt vanuit niets een template gaat bouwen dan moet alles opnieuw worden geprogrammeerd / ontwikkeld / bedacht. Dit is eigenlijk niet nodig want een foto slider / uitklapmenu / videoplayer / carrousel / parallax achtergrond / etc. is al duizenden keren eerder gemaakt door webontwikkelaars, waarom dan weer opnieuw bouwen?

Let op: er zijn ook “templates” waarmee je templates kunt maken (zoals DIVI, theme builder), zij bieden het voordeel dat je voorgenoemde functionaliteiten / modules eenvoudig kunt hergebruiken in jouw template.

Afhankelijk van webdesigner of bureau

Bedrijven hebben vaak het idee dat het bureau / de webdesigner die de website gemaakt heeft ook verplicht de partij is die de website moet onderhouden en / of verder moet ontwikkelen. Soms is deze gedachte ook wel terecht. Bepaalde functionele of grafische uitdagingen op een website kun je vaak op 10 verschillende manieren oplossen. Wanneer een ontwikkelaar een template op maat maakt dan heeft deze een breed scala aan mogelijkheden om functies te bouwen / de website vorm te geven. De door de ontwikkelaar gekozen oplossing kan soms best complex zijn en alleen hij / zij weet dan precies hoe het in elkaar zit. De website dan weghalen bij deze ontwikkelaar en bij een nieuwe leverancier onderbrengen kan dan een kostbare actie zijn. De nieuwe leverancier moet zich namelijk eerst verdiepen in de gebouwde oplossingen / in de techniek.

Het eindresultaat pas zichtbaar als alles klaar is

Bij maatwerk begint het proces meestal bij het maken van een grafisch ontwerp. De klant krijgt dan (meestal) een PDF of losse afbeeldingen waarin te zien is hoe de website er grafisch uit gaat zien (of kan komen uit te zien). Een professionele vormgever zal bij deze voorbeelden ook variaties tonen van de website op een mobiele telefoon, een tablet en op een desktop computer. Daarnaast ziet de klant voorbeelden van meerdere pagina’s waaronder bijvoorbeeld de homepage, een over-ons pagina, productenpagina, etc. Er is dus bij de klant al een redelijk beeld hoe de website er uit zal gaan zien. Dan gaat de webdeveloper / webdesigner aan de slag en maakt van een ontwerp een werkende website met echte knoppen, openklappende menu’s, bewegende video’s / animaties, etc. Wanneer de klant dit vervolgens op het scherm ziet (zijnde een mobiele telefoon of desktop computer) dan komt het toch anders over. Is het resultaat dan nog steeds naar wens? Werkt het scrollen naar rechts (ik noem maar iets) wel zo prettig in het echt? Is de tekst in deze kleur wel prettig om te lezen? Past de foto net zo goed op een mobiele telefoon als ook op een desktop scherm? Met een kant-en-klare template kun je dit vooral allemaal werkend uitproberen en testen. De klant kan een werkende website bekijken voordat deze een keuze maakt voor deze specifieke layout / vormgeving.

Andere blogs met voordelen en nadelen van maatwerk of templates gebruiken

 

WordPress: Het verschil tussen een template en maatwerk

Website kiezen? Verschil tussen een template of maatwerk website

Koop je een WordPress theme of laat je een theme op maat maken?

 

Custom-Built Site vs. WordPress Theme: Which is Better

Maatwerk website of WordPress theme? Kies slim!

Nadelen gebruik WordPress templates

 

Wat ga jij doen? Maatwerk of een template kopen?

 

 

 

Afbeeldingen gebruikt in header: Design vector created by stories – www.freepik.com

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Gerelateerde Posts:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

wordpress gehackt mail
Wordpress
WordPress site gehackt en daarna bericht van Cybersecurity bedrijf

Hoe vreemd is het dat jouw website gehackt is / een virus bevat en dat je de dag erna een helpende hand krijgt toegereikt van een Cybersecurity bedrijf? Het overkwam een klant van mij. Zij hadden gemeld dat de website niet goed werkte en dat er vreemde zaken aan de …

woocommerce opt IN bij checkout
Wordpress
Toevoegen opt-in Mailinglijst op Woocommerce checkout pagina

Het is een bekende toevoeging aan de bestelpagina op diverse webshops. Bij het invullen van jouw klantgegevens krijg je nog de optie om jezelf gelijk aan te melden voor de “mailinglijst” (of iedere andere hippe naam voor een maandelijkse, wekelijkse of zelfs dagelijkse e-mail). Helaas zit deze opt-in functie niet …

bridge theme kopen stappen
Wordpress
Een WordPress theme kopen op Themeforest

Themeforest (onderdeel van Envato) is een enorme marktplaats met mooie WordPress themes voor nagenoeg alle typen websites. Dankzij de handige filter opties kun je snel een aantal templates vinden specifiek voor jouw branche of voor jouw specifieke onderwerp / niche. Daarnaast zijn de WordPress themes op Themeforest zeer betaalbaar (de …

0Shares
0